Katedra Historii Sztuki XX w.
w Europie Środkowej i na Emigracji

Działalność dydaktyczna

19811984 — Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Warszawski, ćwiczenia Nowożytna sztuka europejska

19961997 — Szkoła Nauk Humanistycznych PAN, seria wykładów pt. Sztuka polska w okresie Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego

19961998 — Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Warszawski, zajęcia fakultatywne Malarstwo amerykańskie 17501960

1997 — Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Grafiki, wykłady i ćwiczenia Grafika europejska II połowy XIX w. i początków XX w.

Od 2007 — I stopień (licencjat) i II stopień (magisterium) studiów stacjonarnych, Katedra Historii Sztuki i Kultury, UMK

20082013; Studium Doktoranckie, Instytut Sztuki PAN, seminarium doktoranckie Transmedializacje

2008 — Studia podyplomowe, Collegium Civitas, Instytut Sztuki PAN/UW

2010 —2019 III stopień studiów stacjonarnych, Wydział Nauk Historycznych, UMK

2019 — III stopień studiów stacjonarnych, Wydział Sztuk Pięknych, UMK

 

Zajęcia dydaktyczne prowadzone w UMK

Seminarium magisterskie: Sztuka, krytyka artystyczna i teoria sztuki polskiej, europejskiej i amerykańskiej XIX-XXI w.

Wykład kursowy: Historia teorii i krytyki artystycznej: XIX-XXI w.

Wykład kursowy: Historia sztuki nowoczesnej i współczesnej XIX-XX w.: Europa i Stany Zjednoczone

 

Wykłady monograficzne

Grafika artystyczna i rysunek okresu Młodej Polski (2007/2008)

Tradycja i nowoczesność w sztuce Młodej Polski i okresu międzywojennego (2008/2009)

Narodowy etos a eksperyment artystyczny. Sztuka polska 1890-1939 (2009/2010)

Figuracja-abstrakcja. Polska sztuka pierwszych dekad XX wieku (2010/2011 – 2011/2012)

Młoda Europa – Młoda Polska: sztuka u zarania XX wieku (2012/2013 – 2014/2015)

Idiomy tożsamości w XIX i XX w.: polska sztuka, europejski kontekst (2018/2019 – 2019/2020)

 

Wykłady ogólnouniwersyteckie

European Modernism(s): Visual Arts in the First Half of the 20th Century (2013/2014)

Europejskie modernizmy. Sztuki plastyczne w latach 1900-1945 (2014/2015)

Europejskie „izmy”: awangardowe nurty artystyczne w latach 1860-1939 (2015/2016)

Europejskie awangardy artystyczne schyłku XIX i początków XX w. (2016/2017)

Między figuracją a abstrakcją. Europejska sztuka 1890-1939 (2017/2018)

Symbolizm, postimpresjonizm, modernizm w sztuce europejskiej (2018/2019)

Zajęcia fakultatywne specjalistyczno-kierunkowe:

(Nad)realizmy w sztukach wizualnych XX wieku (2013/2014)

Konwersatorium z okresów historii sztuki (2013/2014)

 

Doktoraty:

Karolina Prymlewicz, Karykatura polska wobec zjawisk artystycznych lat 50. i 60. XX wieku

Roksana Ligocka, Smak i ogień: polskie uczennice Emile’a Antoine’a Bourdella

 

Inne

Opieka naukowa nad stypendystką Case Western Reserve University, Jenni Drozdek (Case Western Reserve University) — Instytut Sztuki PAN, 2005;

Opieka naukowa nad stypendystką Fulbright Commission, Claire Orenduff-Bartos (City University of New York Graduate Center) — Instytut Sztuki PAN w Warszawie, 20062007;

Opieka naukowa nad 2 stypendystkami Rumuńskiej Akademii Nauk prowadzącymi badania w Polsce — Instytut Sztuki PAN w Warszawie, 20092010;

Opieka naukowa nad stypendystką Fundacji Kościuszkowskiej, Amalią Wojciechowski, (The History of Art Department at Bryn Mawr College, Philadelphia) — UMK, 20152016.

 Uczestnictwo w przewodach na stopień naukowy w roli promotora

Dr Piotr Szaradowski, Między powinnością a pasją. Malarstwo historyczne Wojciecha Gersona (18311901) — Instytut Sztuki PAN, 12.02.2015;

Katarzyna Kwiotek, Poetyka prowincji. Obraz miasteczka w polskiej sztuce lat 20. i 30. XX wieku — Wydział Nauk Humanistycznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 13.09.2017;

Maciej Gugała, Do czego artyście potrzebna jest przeszłość? O eksperymentach optycznych Davida Hockneya – Instytut Sztuki PAN, 12.12.2017;

Otwarte przewody doktorskie:

Maciej Zdanowicz (IS PAN), grudzień 2012

Magdalenia Kłos (IS PAN), czerwiec 2013

Michał Bolka (UMK), wrzesień 2013

Karolina Prymlewicz (IS PAN), czerwiec 2017

Uczestnictwo w przewodach na stopień naukowy w roli recenzenta:

habilitacyjny:

Dr Elżbieta Kal, Tego się nie krytykuje, na kogo się nie liczy, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych, Uniwersytet Wrocławski, 2012;

Dr Magdalena Howorus-Czajka, Tropami wielokrotności. Strategie powtórzenia w sztuce lat 60. i 70. XX wieku, Wydział Nauk Humanistycznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020 (w roli członka komisji);

doktorski:

Jenni Drozdek, A Taste for Paris: The Modernist Dialogue between France and Young Poland 1890-1914, Case Western Reserve University, 2008

Claire Orenduff-Bartos, European Symbolism Transformed: the Case of Poland, New York City University (CUNY), 2010

Karolina Tomczak, Późna twórczość Xawerego Dunikowskiego (19451964) — Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych, Uniwersytet Wrocławski, 24.04.2013

Anna Maria Gola, Jan Bukowski synteza sztuk, Wydział Nauk Humanistycznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II, 19.02.2014

Paweł Wojciech Maciąg, Między obozową rzeczywistością a potrzebą tworzenia. Rzecz o Marii Hiszpańskiej-Neumann, Wydział Nauk Humanistycznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II — 26.04.2014

Magdalena Zdrenka-Ciałkowska, Sztuka reklamy w międzywojennym mieście. Kraków-Lwów-Warszawa, Wydział Sztuk Pięknych, UMK — 25.03.2015

Katedra Historii Sztuki XX w.
w Europie Środkowej i na Emigracji