Katedra Historii Sztuki XX w.
w Europie Środkowej i na Emigracji

Działalność naukowo-badawcza

GRANTY

Granty krajowe indywidualne

19971999 — Komitet Badań Naukowych, grant badawczy Poetyka czerni i bieli. Rysunek i grafika artystyczna polskiego modernizmu 18901917

20042007 — Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, grant badawczy Nowy realizm. Sztuka i ideologia Drugiej Rzeczypospolitej

20132016 — NCN: UMO-2012/07/B/HS2/00300 (987-NH), grant badawczy Pamięć i widzenie: paradygmaty realizmu w sztukach plastycznych Polski i Europy 19191939

 2019 — Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, projekt Malarski hedonizm. Zdzisław Ruszkowski, Grupa Szkocka i brytyjski koloryzm

Granty zbiorowe

20052007 — Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, grant pod kierunkiem prof. Wiesława Juszczaka Narodziny i rozwój nowoczesnej kultury miejskiej w Królestwie Polskim. Sztuki plastyczne, teatr, muzyka, architektura, cz. II: 1876-1914

Granty wydawnicze

2015 — grant MNiSW na monografię zbiorową Poszukiwanie tożsamości kulturowej w Europie Środkowo-Wschodniej 19192014 / The Search for Cultural Identity in Eastern and Central Europe 19192014 — Wydawnictwo Naukowe UMK

2017— dofinansowanie Fundacji Lanckorońskich na wydanie książki Pamięć i tożsamość: artystyczna rekonkwista w międzywojennej Polsce i Europie — Wydawnictwo Naukowe UMK

Granty promotorskie UMK

2012/2013 1039-NH — mgr Michał Bolka „Grupa malarzy realistów (19621977)”

2012/2013 359-NH — mgr Michał Bolka „Malarstwo nowej figuracji środowiska warszawskiego”

2011/2012 361-NH — mgr Michał Bolka, „Malarstwo nowej figuracji środowiska warszawskiego”

ORGANIZACJA KONFERENCJI I SEMINARIÓW

  • Współorganizacja międzynarodowej konferencji Modernism in the Culture of Northern and Central Europe, Instytut Sztuki PAN, Warszawa (1416.09.1995);
  • Organizacja międzynarodowej konferencji Reinterpreting the Past: Traditionalist Artistic Trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s; Instytut Sztuki PAN, Instytut Historii Sztuki UJ, Warszawa-Kraków (2109.2006);
  • Organizacja międzynarodowej konferencji Poszukiwanie tożsamości kulturowej w krajach Europy środkowo-Wschodniej 19192009, UMK, Toruń (1305.2013);
  • Współorganizacja międzynarodowej konferencji (Re)konstrukcja państwa a sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej 19182018, Zamek Królewski w Warszawie (1911.2018);

 UDZIAŁ W MIĘDZYNARODOWYCH PROJEKTACH

  • Członkostwo i udział w konferencjach European Network for Avant-Garde and Modernism Studies, udział w międzynarodowych konferencjach – od 2008;
  • Udział w serii międzynarodowych seminariów Writing Art History. Linking center(s) and periphery(ies). A nomad seminar, Institut national d’histoire de l’art, Paris; Die Stiftung Alfried Krupp Wissenchaftskolleg: Ernst-Morits-Arndt-Universität Greifswald – od 2011;
  • Udział w międzynarowym projekcie wystawienniczo-badawczym Redéfinir le Symbolisme européen 18801910 / Redefining European Symbolism 1880-1910; The Leverhulme Trust: Visual Arts Research Institute Edinburgh, National Gallery of Scotland, The University of Edinburgh, Van Gogh Museum, Musée d’Orsay, Institut national d’histoire de l’art, University of Geneva —20112013;
  • Członkostwo i udział w projektach International Members’ Committee, College Art Association; New York — od 2012;
  • Międzynarodowy projekt badawczo-wystawienniczy Between democracies 19892014: Remembering, narrating and reimagining the past in Eastern and Central Europe and Southern Africa, University of Johannesburg, The Republic of South Africa; National Gallery in Bratislava, Slovakia; National Gallery in Zagreb, Croatia—20152018;
  • Międzynarodowy projekt badawczy Visual Culture Exchange Across the Baltic Sea Region 17721918, Ernst Moritz Arndt Universität Greifswald, Alfried Krupp Wissenschaftskolleg Greifswald — od 2017 ;
  • Międzynarodowy projekt badawczy Continuity / Rupture ? Art and Architecture in Central Europe 19181939, European Research Council; Masaryk University, Brno — od 2019;

 Wykłady na zaproszenie zagranicznych instytucji

  • Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution, Washington DC (1992);
  • Slavic Languages Division, Library of Congress, Washington D.C. (1992);
  • Polnisches Institut in Düsseldorf (1998);
  • Slavic Languages Department, Duke University, Durham, NC, USA (2010);

Wykłady na zaproszenie krajowych instytucji

  • Wykład Świat odrealniony. Polska grafika artystyczna, 18971917, cz. 1, Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, Kamienica Szołajskich, 22.05.2013;
  • Wykład Świat odrealniony. Polska grafika artystyczna, 18971917, cz. 2, Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, Kamienica Szołajskich, 11.2013;
  • “Zygmunt Waliszewski a postimpresjoniści i postmoderniści”, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 08.12.2016;
  • Soft power Drugiej Rzeczypospolitej: Zdrojowiska polskie Jeremiego Kubickiego, Zamek Królewski w Warszawie, 29.03.2019.

 Udział w konferencjach naukowych (z referatem)

Konferencje międzynarodowe

  • Alienated émigré in Paris: The residue of the trauma of World War II in the art of Józef Czapski: Motion: Migrations”São Paulo, Brazylia, sesja Forced migrations and their impact on art and visual culture, 35th CIHA World Congress;17−21.01.2022;

  •  Hans Tietze: The empathic idiom of art history and the “affective turn” in the present day humanities: Can Art History Be Affective? Empathy, Emotion and the Art Historian. 110th CAA Annual Conference w Chicago, USA; w ramach CAA-Getty International Program,16−19.02.2022 r. Moderowanie sesji pt. Globalization and Modern and Contemporary Art in the Shadow of Colonialism. Na udział w konferencji prof. Kossowska uzyskała grant Getty Foundation;

  • Idioms of Hierarchic Pictorial Cycle in Nineteenth-century German and Polish Art: (Un)Sichtbarkeit. Die polnische Kunst(Geschichte) und Deutschland/(In)Visibility. Polish Art (History) and Germany, sesja zorganizowana w Zentralinstitut für Kunstgeschichte w Monachium, 06−08.04.2022. Konferencja towarzyszyła wystawie Stille Rebellen. Polnischer Symbolismus um 1900 zorganizowanej w Kunsthalle München przy współpracy Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego w Krakowie i Muzeum Narodowego w Warszawie.

  • Dolls, Marionettes, Mannequins: Objectified Subjectivity in the Work of Bruno Schulz, sesja: Symbolist Currents in the 20th and 21st Centuries, w: 109th CAA Annual Conference. New York, 10-13.02.2021 (konferencja on-line)
  • The Expressive Theory of Art: Riegl, Dvořák, Tietze and the Polish Promoters of National Art, w: The Influence of the Vienna School of Art History II: The 100th Anniversary of Max Dvořák’s Death, Institute of Art History, Czech Academy of Sciences, 15-16.04.2021 (konferencja on-line)
  • The Strategy of Self-Presentation: The 1930s Official Exhibitions of Austrian and Hungarian Art in Warsaw, w: Art and the State in Modern Central Europe (18th- 21st century), Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb, 30.06-3.07.2021 (konferencja on-line)
  • Art Education & Art Criticism in Central and Eastern Europe in the 20th and 21st Centuries, 8th Conference on Modern Art in Toruń, Wydział Sztuk Pięknych, UMK, Toruń, 1011 październik 2019;
  • In the Shadow of the Habsburg Empire? Art and Architecture in Interwar Central Europe, project: Continuity / Rupture ? Art and Architecture in Central Europe 19181939, funded by the European Research Council; The Moravian Gallery, Brno, wrzesień 2019;
  • Metaphysical masterpieces 19161920: Morandi, Sironi, and Carrà, Center for Italian Modern Art, New York, kwiecień 2019;
  • Symbolist Art and the Baltic Sea Region, 1880-1930, KUMU Art Museum of Estonia, Tallinn, styczeń/luty 2019;
  • State (Re)construction and Art in Central and Eastern Europe 19182018, Zamek Królewski w Warszawie, Centrum Europejskie UW, KHSiK UMK (listopad 2018);
  • International Medieval Congress, University of Leeds (lipiec 2018);
  • Visual Culture Exchange Across the Baltic Sea Region 17721918, Ernst Moritz Arndt Universität Greifswald, Alfried Krupp Wissenschaftskolleg Greifswald (czerwiec 2017);
  • Global Conversations, International Members’ Committee, 105th CAA Annual Conference, College Art Association, New York (luty 2017);
  • Modernisms Still Left on the Doorstep. The Munch Modernism, and Modernity Conference 2016, Munch Museet, Nasjonalmuseet, Universitetet i Oslo, Oslo, Norwegia (listopad 2016);
  • Terms, 34th CIHA World Congress of Art History, Comité international d’histoire de l’art – China Committee, Peking University, The Central Academy of Fine Arts, Pekin (wrzesień 2016);
  • Between democracies 19892014: Remembering, narrating and reimagining the past in Eastern and Central Europe and Southern Africa, University of Johannesburg, Johannesburg, Republika Afryki Południowej (marzec 2015) ;
  • Arena, Agens, Projektionsraum. Künste in Zeiten politischer Zäsuren und gesellschaftlicher Transformation, Humboldt-Universität zu Berlin, Technische Universität Berlin, Berlin (wrzesień 2014);
  • Art in Jewish Society, 2. Congress of Jewish Art in Poland, Polish Institute for Studies of World Art, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Warszawa (czerwiec 2014);
  • Polscy i rosyjscy artyści i architekci w koloniach artystycznych za granicą i na emigracji politycznej 1815 I Sympozjum polskich i rosyjskich historyków sztuki w Toruniu, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej, Wydział Sztuk Pięknych, KHSiK, WNH i Biblioteka Uniwersytecka UMK, Toruń (czerwiec 2013);
  • Poszukiwanie tożsamości kulturowej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej 19192009, KHSiK, UMK Toruń (maj 2013);
  • Sztuka Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii & Republiki Irlandii w XX-XXI wieku i polsko-brytyjskie & irlandzkie kontakty artystyczne, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej, Wydział Sztuk Pięknych, KHSiK, WNH, UMK, V Konferencja Sztuki Nowoczesnej w Toruniu, Toruń (październik 2013);
  • War in the Visual Arts, University College Cork, Cork, Irlandia (wrzesień 2013);
  • Symbolist Dualities, The Association Art, Literature and Music in Symbolism and Decadence (ALMSD), College Art Association, New York (USA) (luty 2013);
  • Material Meanings, European Network for Avant-Garde and Modernism Studies, University of Kent, Canterbury, Wielka Brytania (wrzesień 2012);
  • Redéfinir le Symbolisme européen / Redefining European Symbolism, Musée d’Orsay, University of Edinburgh, Paryż (kwiecień 2012);
  • CAA Centennial Anniversary, International Members Committee panel, College Art Association, Los Angeles (luty 2012);
  • Die Großen Deutschen Kunstausstellungen 19371944/45, Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Monachium (październik 2011);
  • 2nd Annual International Conference on Visual and Performing Arts, Athens Institute for Education and Research, Athens (czerwiec 2011);
  • Innovation in Art: Conditions and Processes, Die Stiftung Alfried Krupp Wissenchaftskolleg, Greifswald (kwiecień 2011);
  • Landmarks of Art History. Dedicated to the 200th anniversary of the first art history lecture given by J. Saunders at Vilnius University, Vytautas Magnus University, and Centre for Lithuanian Cultural Heritage Identity Research, Kaunas (październik 2010);
  • L’art français à l’étranger dans la première partie du XXe siècle, Institute national d’histoire de l’art, Paris (listopad 2009);
  • The Lives of Form: Abstract Art and Nature, Jacobs University, School of Humanities and Social Sciences, Bremen (sierpień 2009);
  • Rebels, Martyrs and the Others: Rethinking Polish Modernism, School of Art History, Film and Visual Media, Birkbeck College, London University (czerwiec 2009);
  • Europa! Europa? First biennial conference of the European Network for Avant-Garde and Modernism Studies, Ghent University, Faculty of Arts and Philosophy, Ghent (Maj 2008);
  • Crossing Cultures. Conflict, Migration, Convergence, CIHA, Melbourne (styczeń 2008);
  • Past Perfected: Antiquity and its Reinventions, National Committee for the History of Art, Getty Foundation, Los Angeles, USA (kwiecień 2006);
  • Reinterpreting the Past: traditionalist artistic trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s, Warszawa-Kraków (wrzesień 2006);
  • College Art Association Annual Conference, Seattle, USA (luty 2004);
  • Le Symbolism polonaise dans le contexte européen, Rennes Universite 2 Haute Bretagne (październik 2004);
  • Power and Persuasion: Sculpture in its Rhetorical Context, School of Fine Art, History of Art and Cultural Studies, University of Leeds (2002);
  • Dangerous Encounters, Instytut Kultury Europejskiej, Wyższa Szkoła Humanistyczna w Pułtusku (2002);
  • Art, Ritual, Religion. V konferencja polskich i angielskich historyków sztuki, IS PAN, Warszawa (2000);
  • Borders of art: revisiting 'Kunstgeographie', IV konferencja polskich i angielskich historyków sztuki, School of World Art Studies and Museology, University of East Anglia, Norwich (1998);
  • Art and Politics, III konferencja polskich i angielskich historyków sztuki, Department of History of Art, Birkbeck College, IS PAN, Warszawa (1996);
  • Modernism in the Culture of Northern and Central Europe, IS PAN, Warszawa (1995);
  • International Society for 18th Century Studies International Conference, Paryż (1990);

 Najważniejsze konferencje krajowe (ogółem 22)

  • „Polski neohumanizm lat 30.: oryginalność czy emulacja obcych idei?”, LXVIII Ogólnopolska Sesja Naukowa Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Akademia Sztuk Pieknych im. Władysława Strzemińskiego, Łódź, 2111.2019
  • „Łotewskość w oczach Łotyszy i w percepcji Polaków: wystawa sztuki łotewskiej w Warszawie w 1936 r.”, Odmienność w kulturze, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2809.2015
  • Powiększone miniatury. Sztuka propagandowa w Warszawie lat ”, Sztuka w kręgu władzy. LVII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej SHS, Toruń 1315.11.2008
  • Wielki głód piękna. Malarstwo Jeremiego Kubickiego”, Polacy na paryskiej wystawie światowej w 1937 r., Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2210.2007
  • „Krawędź modernizmu. Neomediewistyczna rzeźba Erica Gilla”, Figury i figuracje. Ogólnopolska Sesja Naukowa Stowarzyszenia Historyków Sztuki:, Lublin 2010.2005
  • Nauczyciel szczęścia. Tadeusz Pruszkowski i jego legenda”, Sława i zapomnienie, Instytut Sztuki PAN, Warszawa, 112.2004
  • „Jak tworzyć sztukę narodową? Poglądy Tadeusza Pruszkowskiego”, W kręgu Rytmu. Sztuka polska między wojnami, Oddział Warszawski SHS, Muzeum Narodowe w Warszawie, 19.06.2001
  • Noirs Odilona Redona. Widzieć i śnić”, Miejsce rzeczywiste, miejsce wyobrażone. Studia nad kategorią miejsca w przestrzeni kultury, Lubelski Oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kazimierz Dolny 406.1998
  • "Portret artysty. Stanisław Wyspiański, Włodzimierz Konieczny, Stanisław Feliks Jasiński", W stulecie Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński; Konsulat Generalny Republiki Austrii w Krakowie, Kraków 2711.1997
  • „Marian Bohusz-Szyszko jako współorganizator polskiego życia artystycznego na obczyźnie”, Między Polską a światem. Kultura emigracyjna po 1939 roku, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Instytut Badań Literackich, Warszawa 309.1991
  • „Cykl Rok 1905 Witolda Wojtkiewicza”, Przed Wielkim Jutrem. Sztuka 1905-1918, Sesja Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa 1410.1990
  • „Koncepcja dzieła cyklicznego w twórczości Artura Grottgera”, Artur Grottger. W 150 rocznicę urodzin i 120 rocznicę śmierci artysty, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 1501.1988
  • „Twórczość plastyczna Oskara Sosnowskiego”, Oskar Sosnowski, Wydział Architektury, Politechnika Warszawska, 20.09.1982

Współorganizacja konferencji międzynarodowych

  • Modernism in the Culture of Northern and Central Europe, IS PAN, Warszawa (1995);
  • Reinterpreting the Past: traditionalist artistic trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s, IS PAN, Warszawa – IHS UJ, Kraków (2006);
  • Poszukiwanie tożsamości kulturowej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej 19192009, KHSiK, UMK, Centrum sztuki Współczesnej „Znaki czasu”, Toruń (2013);
  • State (Re)construction and Art in Central and Eastern Europe 19182018, Zamek Królewski w Warszawie, Centrum Europejskie UW, KHSiK UMK (2018);

 Granty, stypendia badawcze i staże zagraniczne

  • Stany Zjednoczone, College Art Association, Getty Foundation, grant na podróż i udział w konferencji CAA (2017);
  • Chińska Republika Ludowa, Getty Foundation/ CIHA China, Beijing, grant na udział w 34th World Congress of the International Committee of the History of Art (2016) ;
  • Włochy, Bogliasco Foundation, Bogliasco Research Center (2015);
  • Stany Zjednoczone, Getty Foundation, Los Angeles;  F. Clark Institute, Williamstown, grant na podróż i udział w konferencji (2012) ;
  • Niemcy, Deutscher Akademischer Austausch Dienst (DAAD), Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Monachium (2011) ;
  • Stany Zjednoczone, National Humanities Center, Research Triangle Park (2010) ;
  • Włochy, Fundacja Lanckorońskich, Rzym (2009) ;
  • Izrael, Izraelska Akademia Nauk, Jerozolima, Tel Aviv- Jaffa, Haifa (2008) ;
  • Francja, Institute national d’histoire de l’art, Paryż (2008) ;
  • Stany Zjednoczone, Getty Foundation, Los Angeles (2006), grant na podróż ;
  • Stany Zjednoczone, College Art Association, Seattle (2004), grant na podróż ;
  • Francja, Institut national d’histoire de l’art (2007) ;
  • Wielka Brytania, Henry Moore Institute, Leeds (2003);
  • Finlandia, Fińska Akademia Nauk, Helsinki (2001);
  • Szwecja, Królewska Akademia Literatury, Historii i Archeologii, Sztokholm (2000);
  • Niemcy, Staatliche Museen zu Berlin, Preussischer Kulturbesitz, Berlin (1999);
  • Szwecja, Królewska Akademia Literatury, Historii i Archeologii, Sztokholm (1999);
  • Niemcy, Stadtmuseum Düsseldorf; Polnisches Institut in Düsseldorf, Düsseldorf (1998);
  • Wielka Brytania, British Academy, Londyn (1998);
  • Niemcy, Staatliche Museen zu Berlin, Preussischer Kulturbesitz, Berlin (1998);
  • Norwegia, Norweska Akademia Nauk i Literatury, Oslo (1996);
  • Francja, Bibliothèque Nationale, Paryż (1994) ;
  • USA, Smithsonian Institution, Washington D.C. (1992-1993) ;
  • Wielka Brytania, British Academy (1991);
  • Francja, International Society for 18th Century Studies, Paryż (1990);
  • Niemcy, Akademie für Kunste, Lipsk, Drezno (1989);
  • Wielka Brytania, Warburg Institute, The University of London, Londyn (1985);
  • Hiszpania, Hiszpańskie Ministerstwo Kultury, Madryt, Barcelona (1982);

 Opiniowanie projektów badawczych

  • Center for Advanced Studies in the Visual Arts (Washington, DC, USA) – 19931994;
  • Fulbright Commission (Polska) – 20062007; 2011, 2014;
  • National Humanities Center (Research Triangle Park, NC, USA) – 2010;
  • Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego – projekty NPRH 2011, 2018;
  • Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej — 2011;
  • National Research Foundation South Africa, Human and Institutional Capacity Development Grants, Thuthuka Programme, University of Johannesburg, Republic of South Africa – 2013;
  • Fundacja Kościuszkowska – 2014;
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – 2015;
  • Indiana University, Bloomington USA —2017;
  • Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, MNiSW—2018;
  • Zespół ekspertów przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, opiniujących kandydatury do Nagrody Prezesa Rady Ministrów w zakresie nauk humanistycznych i sztuki – od 2018;

Członkostwo w kolegiach redakcyjnych oraz współpraca z wydawnictwami naukowymi

  • Biuletyn Historii Sztuki, Instytut Sztuki PAN, członek rady redakcyjnej, 20022005;
  • A Journal of Central European Architecture and Related Arts (New York) – członek Editorial and Reviewers’ Board, redaktor na zaproszenie – 20052015;
  • Sztuka i kultura, rocznik KHSiK, UMK, członek rady redakcyjnej – 2010 – 2020;
  • Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki, Uniwersytet Wrocławski, recenzent 2012;
  • Athens Journal of Humanities & Arts, Athens Institute for Education and Research członek Editorial and Reviewers’ Board; recenzent – 2014;
  • Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie, Wydawnictwo Muzeum Narodowego w Krakowie (Kraków) – recenzent;
  • Ethos, kwartalnik Wydawnictwa Instytutu Jana Pawła II KUL (Lublin) i Fundacji Jana Pawła II (Rzym) – recenzent;
  • Perspektywy kultury, Instytut Kulturoznawstwa, Akademia Ignatianum (Kraków) – recenzent;
  • Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata (Warszawa), Wydawnictwo TAKO (Toruń) recenzent;
  • Wydawnictwo Neriton (Warszawa) – recenzent;
  • Ikonotheka, Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Warszawski; recenzent – 2019;
  • Artium Quaestiones, Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Adama Mickiewicza; recenzent – 2019;
  • Roczniki Humanistyczne, Wydział Nauk Humanistycznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II; recenzent 2019;

PUBLIKACJE

Książki

Po habilitacji

  • Redakcja naukowa (z Tadeuszem Wolszą) i współautotrstwo, Znaki wolności. O trwaniu polskiej tożsamości narodowej, publikacja towarzysząca wystawie „Znaki wolności”, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej im. płk. dypl. Mariana Porwita, Warszawa 2018, s. 555, il. 600;
  • Irena Kossowska, Tadeusz Wolsza (ed.), Signs of Freedom: About the Endurance of the Polish National Identity, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej im. płk. dypl. Mariana Porwita, Warszawa 2018, pp. 555, il. 600;
  • Artystyczna rekonkwista. Sztuka w międzywojennej Polsce i Europie, Wydawnictwo Naukowe UMK 2017, ss. 572, il. barw. 655;
  • Redakcja naukowa i współautorstwo tomu Poszukiwanie tożsamości kulturowej w Europie Środkowo-Wschodniej 19192014 / The Search for Cultural Identity in Eastern and Central Europe, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2015, ss. 556, il. 220;
  • Władcy snów. Symbolizm na ziemiach czeskich 1880 Masters of Dreams: Symbolism in the Bohemian Lands 18801914 (z Otto M. Urbanem i Adamem Hnojilem), Międzynarodowe Centrum Kultury / International Cultural Centre, Kraków 2014, ss. 434, il. 400;
  • Bruno Schulz. Rzeczywistość przesunięta (z Jerzym Jarzębskim, Janem Gondowiczem, Łukaszem Kossowskim), Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, Warszawa 2012, ss. 200, il. 165;
  • 1911 r. W stulecie Bazaru Polskiego. Henryk Grohman i grafika Młodej Polski, (ze Zbigniewem Moździerzem i Wandą Marią Rudzińską), Miejska Galeria Sztuki im. Władysława hr. Zamoyskiego w Zakopanem, Kraków 2011, ss. 72, il. 53;
  • Symbolizm i Młoda Polska. Malarstwo polskie (z Łukaszem Kossowskim), Warszawa: Arkady 2010, ss. 407, il. 427;
  • [wyróżnienie w „Konkursie na książkę edytorsko doskonałą”, Targi Książki w Krakowie 2009/2010];
  • Redakcja naukowa i współautorstwo tomu Reinterpreting the Past: Traditionalist Artistic Trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s. Proceedings of an international conference organized by the Institute of Art, Polish Academy of Sciences and the Institute of Art History, Jagiellonian University, Warsaw-Krakow, 09.2123.2006, Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2010, ss. 364, il. 119;
  • recenzja: Éva Forgács, „Powab klasyki / The lure of the classic”, dziedzictwo, kultura, współczesność / heritage, culture & the present 2011 (Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie), nr 5, s. 142147;
  • recenzja: Mónika Pilkhoffer, “Reinterpreting the Past”, Centropa 2013, nr 1, s. 101104];
  • Henryk Stażewski (z Agatą Małodobry), tłum. Beata Havelská, Erik Samek (słowacki, angielski), Muzeum Milana Dobeša, Bratysława 2008, ss. 12, il. barw. 15;
  • Bruno Schulz. El país tenebroso (z Moniką Poliwką i Sergem Fauchereau), Madrid: Círculo de bellas artes, 2007, ss. 212, il. 82;
  • Witold Wojtkiewicz 18791909, Warszawa: Edipresse Polska, 2006, ss. 100, il. barw. 100 (Kolekcja: Ludzie – Czasy – Dzieła) ;
  • Tadeusz Makowski 18821932, Warszawa: Edipresse Polska, 2006, ss. 100, il. barw. 100 (Kolekcja: Ludzie – czasy – dzieła);
  • Władysław Podkowiński 18661895, Warszawa: Edipresse Polska, 2006, ss. 100, il. barw. 100 (Kolekcja: Ludzie – Czasy – Dzieła);
  • Medieval and Modern: Direct Carving in the Work of Gill and Barlach (z Susanne Deicher), Leeds: Henry Moore Institute, 2005, s. 55, il. 11 (w serii Henry Moore Institute Essays on Sculpture);
  • Mistyczny świat Antoniego Michalaka. Katalog twórczości Antoniego Michalaka 1902-1975 (z Lechosławem Lameńskim, Waldemarem Odorowskim, Jerzym Wyczesanym), Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Kazimierz Dolny 2005, ss. 209, il. 158;
  • Bruno Schulz. La République des rêves (z Sergem Fauchereau, Jerzym Jarzębskim, Georgesem Lisowskim, Jerzym Ficowskim), Musée d’art et d’histoire du Judaïsme, Paris: Éditions DENOËL, 2004, ss. 221, il. 100;
  • Witold Wojtkiewicz. Une Fable polonaise 18791909 (z Elżbietą Charazińską, Wiesławem Juszczakiem, Ewą Micke-Broniarek), Musée de Grenoble, Arles: Actes Sud/Musée de Grenoble, 2004, ss. 190, il. 93;
  • Antoni Łyżwański 19041972 (z Danutą Jackiewicz i Wojtkiem Klemmem), Olszanica: BOSZ, 2004, ss. 127, il. 150 (w cyklu Akademia prezentuje; Academy Presents; Die Kunstakademie präsentiert);
  • Polonia fin de siglo [18901914] (z Moniką Poliwką, Elżbietą Charazińską i Anną Król), Madrid: Fundación Cultural MAPFRE VIDA, 2003, ss. 396, il. 200 ;
  • Mityzacja rzeczywistości. Bruno Schulz 18921942 (z Małgorzatą Kitowską-Łysiak i Łukaszem Kossowskim), Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2002, ss. 109, il. 71;

Po doktoracie

  • Narodziny polskiej grafiki artystycznej 18971917, Kraków: UNIVERSITAS, 2000, ss. 309, il. 400;
  • recenzja: K. Matyjuszkiewicz, „The beginnings of Polish original printmaking”, R. 20, Print Quarterly, marzec 2003, s. 8586;
  • Nominacja do nagrody Prezesa I Wydziału Nauk Humanistycznych Polskiej Akademii Nauk 2001;
  • Stanisław Hiszpański – malarz osobliwy (z ks. Januszem Pasierbem, ks. Jerzym Czarnotą, Bogumiłą Hiszpańską), Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2000, ss. 223, il. 94;
  • Słownik malarzy polskich. 2, Od dwudziestolecia międzywojennego do końca XX wieku, (z Małgorzatą Kitowską-Łysiak i Marylą Sitkowską), Warszawa: Arkady, 2000, ss. 422, il. 122;
  • Simply the Best (z Łukaszem Kossowskim), Coutts Contemporary Art Foundation, Polswiss Art, Warszawa 2000, ss. 63, il. 52;
  • Fin de siècle. Polnische Graphik 18901916 (z Ewą Milicer), Stadtmuseum Düsseldorf; Polnisches Institut, Düsseldorf; Ludwigs Museum,  Aachen; Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 1998, ss. 127, il. 60;
  • Francisco Los Caprichos – Kaprysy (z Marią Poprzęcką), Toruń: Muzeum Okręgowe w Toruniu, 1998, ss. 74, il. 80;

Najważniejsze artykuły i rozdziały w monografiach

Po habilitacji

  • Kossowska, O Wilno, miasto niezrównanego wdzięku i barw czarodziejskich, gdzie twoje malarstwo! / Oh, Vilnius, City of Unparalleled Charm and magical Colours. Where is Your Art of Painting!, w: „Wilno, Vilnius, Vilne, 1918−1948. Jedno miasto – wiele opowieści / One City – M.y Stories”, red. G. Jankevičiūtė, A. Szczerski, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2023, s. 67−73. ISBN: 978-83-7581-422-4;
  • Kossowska, The Strategy of Self-Presentation: The 1930s Official Exhibitions of Austrian and Hungarian Art in Warsaw, in: „Art and the State in Modern Central Europe (18th – 21st Century)”; eds. Alviž, D. Damjanović, J. Nestić, and J. F. Walton. Zagreb: Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb, Croatia FF-press, p. 21−34; ISBN: 978-953-379-048-0: 30-45;
  • Kossowska, Alienated émigré in Paris: The residue of the trauma of World War II in the art of Józef Czapski, in: „Motion: Migrations”, 35th CIHA World Congress, São Paulo, Brazil, 13th−18th September 2020, Comité International d’Histoire de l’Art – CIHA, Comitê Brasileiro de História da Arte – CBHA, ed. Mattos Avolese, Hong Kong: VASTO Edições, 2023, p. 356−374. ISBN: 978-85-93921-02-5;
  • State Construction and Art in East Central Europe, 1918−2018, red. I. Kossowska, A. Chmielewska, M. Lachowski, Routledge, Taylor & Francis Group, New Jork & London, 2022; ISBN 9781032195872, 316 Pages 60 B/W Illustrations;

  • Introduction, I. Kossowska, A. Chmielewska, M. Lachowski, w: State Construction and Art in East Central Europe, 1918-2018 red. I. Kossowska, A. Chmielewska, M. Lachowski, Routledge, Taylor & Francis Group, New Jork & London, 2022, s. 1−20;

  • The Lenin of Soviet Art Has Not Yet Been Born: Nascent Socialist Realism in Warsaw of 1933, w:  State Construction and Art in East Central Europe, 1918-2018, red. I. Kossowska, A. Chmielewska, M. Lachowski, Routledge, Taylor & Francis Group, New Jork & London, 2022, s. 148−163;

  • Empatyczna historia sztuki i afektywna krytyka artystyczna: Hans Tietze, Władysław Podlacha i Mieczysław Treter, w: Dwieście lat polskiej krytyki artystycznej. „Pamiętnik Sztuk Pięknych“, XVI, 2021, red. J. Malinowski, G. Raj, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Wydawnictwo TAKO, Warszawa-Toruń 2021, s. 97−105;

  • The Vienna School and Polish Neo-Realism of the 1930s, w: Edukacja artystyczna i krytyka artystyczna w Europie Środkowej i Wschodniej w 20 i 21 wieku / Art Education & Art Criticism in Central and Eastern Europe in the 20th and 21st Centuries, w: Sztuka Europy Wschodniej / The Art of Eastern Europe, t. 9, 2021, eds. Małgorzata Geron and Jerzy Malinowski, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Wydawnictwo TAKO, Warszawa-Toruń 2021, s. 15–24;

  • A Quest for a „New Man”: Bruno Schulz and Giorgio de Chirico, [w:] Realisms of the Avant-Garde, 6th volume of the series European Avant-Garde and Modernisms Studies, eds. M. Baßler, B. Hjartarson, U. Frohne, D. Ayers and S. Bru, Berlin 2020, s. 195–208;
  • Strategia państwowej autoprezentacji: sztuka ZSRS w Warszawie 1933 r., „Roczniki Humanistyczne”, LXVIII, 2020, z. 4, s. 205-235;
  • Meandry neorealizmu w międzywojennej Polsce, w: Emanacje. Profesorowi Jerzemu Malinowskiemu w 70. urodziny, A. Kluczewska-Wójcik, J. W. Sienkiewicz (red.), Warszawa 2020, s. 339–345;
  • Dyplomacja kulturowa Mussoliniego. Sztuka włoska w Warszawie 1935 roku, w: Paragone. Pasaże sztuki. Studia ofiarowane profesorowi Lechosławowi Lameńskiemu, El. Błotnicka-Mazur, A. Dzierżyc-Horniak, M. Howorus-Czajka (red.), Lublin 2020, s. 585–599;
  • Reframing National Identity: Official Art Exhibitions on Tour in Central and Eastern Europe, w: Terms, collected papers, 34th World Congress of the International Committee of the History of Art (CIHA), 15–-19.09.2016, Beijing 2020, vol. I, p. 574–584;
  • Neo-Medievalist Idioms in British and Polish Interwar Art. ‘Heraldic sign’: the Esthetic Concepts of Eric Gill, [w:] The Middle Ages: Narratives of Art, Jarosław Wenta (red.), we współpracy z: Claire Orenduff i Magdaleną Kopczyńską, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2019, s. 353394;
  • Kim Jesteśmy? Wywiad z red. Kamilem Sulejem na temat nagrodzonej wystawy „Znaki wolności” (z Łukaszem Kossowskim), „Civitas Christiana” 2019, nr 8 9 (7576), s. 67;
  • „Epoka Skupiona w jedną chwilę” (z Łukaszem Kossowskim), w: red. I. Kossowska, T. Wolsza, Znaki wolności. O trwaniu polskiej tożsamości narodowej, Warszawa 2018, s. 1316;
  • “An Epoch Focused in One Moment” (with Łukasz Kossowski), in: I. Kossowska, T. Wolsza (ed.), Signs of Freedom: About the Endurance of the Polish National Identity, Warsaw 2018, p. 1316;
  • „Znaki wolności”. Wystawa w Zamku Królewskim w Warszawie, „Mówią wieki” 2018, nr 11 (706), s. 5456;
  • Apoteoza i trauma walki o niepodległość, „Biuletyn Informacyjny AK. Pismo Zarządu Głównego Światowego Związku żołnierzy AK” 2018, nr 342, s. 5665;
  • Znaki wolności … Wystawa w Zamku Królewskim w Warszawie (z Łukaszem Kossowskim), „Kronika Zamkowa. Roczniki” 2018, nr 5 (71), s. 15;
  • „Łotewskość w oczach Łotyszy i w percepcji Polaków: wystawa sztuki łotewskiej w Warszawie w 1936 r.”, w: Odmienność w kulturze, Aleksandra Rzepkowska (red.), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017, s. 231256;
  • “The Paradigm of Style: Exhibition of French Sculpture in Warsaw in 1935”, w: Ljiljana Kolešnik, Tamara Bjažić Klarin (red.), French Artistic Culture and Interwar Central-East European Art, Institute of Art History, Zagreb 2017, s. 110123, 188194 ;
  • “Politicized Aesthetics: German Art in Warsaw of 1938”, Meno istorija ir kritika / Art History & Criticism 2017, nr 13, s. 2941;
  • Słowo wstępne, w: Legiony polskie. 22 litografie barwne Leopolda Gottlieba, żołnierza I Brygady L. P., Warszawa, Główna Księgarnia Wojskowa 1936 (reprint, Ministerstwo Spraw Zagranicznych), s. IIV;
  • Introduction, w: The Polish Legions. 22 coloured lithographs by Leopold Gottlieb, soldier of the 1st Brigade of the Polish Legions, Warsaw, The Main Military Bookstore, 1936 (reprint, Ministerstwo Spraw Zagranicznych), s. 37;
  • “In Search for Cultural Identity: Bruno Schulz, Debora Vogel and Giorgio de Chirico”, w: Jerzy Malinowski, Renata Piątkowska, Małgorzata Stolarska-Fronia (red.), Second Congress of Jewish Art in Poland – Art in Jewish Society, 24th – 26th June 2014, Museum of the History of Polish Jews (2016), Tako-Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Toruń 2016, s. 161170;
  • „Flamandowie kontra Walonowie? Paradygmaty tożsamości w sztuce belgijskiej”, Konteksty 2016, nr 34, s. 533543;
  • “A Flight from Colour: The Aesthetics of Black-and-white in Polish Symbolism”, w: Rosina Neginsky and Cibelli Deborah (red.), Light and Obscurity in Symbolism, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle (UK) 2016, s. 6286;
  • “Metaphysical Longing: The Modernist Idiom of Karol Hiller’s Visual Work”, w: Facos Michelle and Thor J. Mednick (red.), The Symbolist Roots of Modern Art, London: Ashgate (obecnie Routledge), 2015, s. 3346;
  • “The Organic Quality of Visual Form: The Artistic Bond between Zdzisław Ruszkowski and Henry Moore”, Ikonotheka (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, 2015, nr 25, s. 265280;
  • “The Insular Taste: The Art of England, Wales, Scotland and Ireland in the 1939 Warsaw”, w: Małgorzata Geron, Jerzy Malinowski & Jan Wiktor Sienkiewicz (red.), Art of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland & Republic of Ireland in 20th– 21st centuries and Polish – British & Irish art relations, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, s. 7788;
  • “Introduction: East of the West, West of the East”, Centropa (A Journal of Central European Architecture and Related Arts), R. 15, 2015, nr 3, s. 211212;
  • “Young Estonia: the question of national and cultural self-identification in the visual arts”, Centropa (A Journal of Central European Architecture and Related Arts), R. 15, 2015, nr 3, s. 255-267;
  • „Wprowadzenie: na wschód od Zachodu, na zachód od Wschodu / Introduction: East of the West, West of the East”, w: Irena Kossowska (red.) Poszukiwanie tożsamości kulturowej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej 19192014, Toruń, Wydawnictwo UMK, 2015, s. 943;
  • Estonia jest krajem maleńkim: sztuka estońska w II i III RP”, w: Irena Kossowska (red.) Poszukiwanie tożsamości kulturowej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej 19192014, Toruń, Wydawnictwo UMK, 2015, s. 133159;
  • „’Aureolizm’: Zdzisława Ruszkowskiego: Londyn, Wenecja, Loch Maree”, w: Jerzy Malinowski, Irina Gavrash, Dominik Ziarkowski, Polscy i rosyjscy artyści i architekci w koloniach artystycznych zagranicą i na emigracji politycznej 1815-1990. Sztuka Europy Wschodniej, t. III, Warszawa-Toruń: Polski Instytut Studiów nad Sztuka Świata & Wydawnictwo Tako, 2015, s. 365374;
  • „Łotewska Łotwa? Sztuka łotewska w Drugiej Rzeczypospolitej”, Konteksty 2014, nr 4, s. 351360;
  • „Schulzowskie rysowanie. Artystyczne persyflaże i powinowactwa”, Sztuka i Kultura 2014, t. 2, s. 309352;
  • „Paradygmat stylu: rzeźba francuska w Warszawie 1935 roku”, Sztuka i Kultura1, 2013, nr 1, s. 205239;
  • „Malarstwo historyczne? Pawilon Polski na Wystawie Światowej w Nowym Jorku”, w: Sztuka wszędzie. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 19041944, red. J. Gola, M. Sitkowska, A. Szewczyk, Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych, 2012, s. 216227;
  • „Historical Painting? Polish Pavilion at the New York World’s Fair”, in: Jola Gola, Maryla Sitkowska, Agnieszka Szewczyk (eds), Art Everywhere. Academy of Fine Arts in Warsaw 1904-1944, Warsaw: Academy of Fine Arts in Warsaw, 2012, p. 216227;
  • Zdrojowiska polskie Jeremiego Kubickiego, w: Sztuka wszędzie. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 19041944, red. J. Gola, M. Sitkowska, A. Szewczyk, Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych, 2012, s. 386;
  • Polish health resorts by Jeremi Kubicki, in: Jola Gola, Maryla Sitkowska, Agnieszka Szewczyk (eds), Art Everywhere. Academy of Fine Arts in Warsaw 19041944, Warsaw: Academy of Fine Arts in Warsaw, 2012, 386;
  • “Aporia: zwielokrotnione wizerunki, sparafrazowane obrazy”, Konteksty 2012, nr. 12, s. 285297;
  • „Nigdy nie dotrzeć do żadnego sedna: Bruno Schulz i Georgio de Chirico”, Biuletyn Historii Sztuki, 74, 2012, nr 34, s. 653-684;
  • “On the verge of Constructivism and Surrealism: Polish modernist photography and photomontage”, w: Visual and Performing Arts, red. Stephen Andrew Arbury, Aikaterini Georgoulia, Athens Institute for Education and Research, Athens 2011 (ss. 425), s. 95120;
  • “Reinventing Historic Styles: The Perception of Traditionalist Artistic Trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s”, Meno istorija ir kritika / Art History & Criticism (Kaunus; peer-reviewed journal), R. 7, 2011, s. 196-207;
  • “Introduction: Reframing Tradition - Art in Central and Eastern Europe between the Two World Wars”, w: Reinterpreting the Past: Traditionalist Artistic Trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s, Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2010 (ss. 364), s. 731;
  • “Evoking the Greatness of Poland: Propaganda Art in Warsaw in the 1930s”, w: Reinterpreting the Past: Traditionalist Artistic Trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s, Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2010 (ss. 364), s. 203230;
  • “Chartres, Chichester and Ajanta: the Neo-medievalism of Eric Gill”, w: Crossing Cultures: Conflict, Migration, and Convergence. The proceedings of the 32nd Congress of the History of Art, ed. Jaynie Anderson, Melbourne: Melbourne University Publisher Miegunyah Press, 2009 (s. 1012), s. 424430;
  • “The ‘Spiritual Aroma’ of Form: Karol Hiller, Aleksander Krzywobłocki, and Avant-garde Photography”, A Journal of Central European Architecture and Related Arts, R. 9, 2009, nr 1, s. 4255;
  • „W poszukiwaniu istoty świata. Estetyka czerni i bieli a muzyka” (materiały konferencji Fin de siècle i muzyka polska), Muzyka, R. LIV, 2009, nr 34, s. 107129;
  • Wielki głód piękna. Malarstwo Jeremiego Kubickiego”, w: Wystawa paryska 1937 r. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa 2210.2007, red. Joanna Sosnowska, Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2009 (ss. 323), s. 169183;
  • Powiększone miniatury. Sztuka propagandowa w Warszawie lat ”, w: Sztuka w kręgu władzy. Materiały LVII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej SHS, Toruń 1315 listopada 2008, red. E. Pilecka i K. Kluczwajd, Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2009 (ss. 494), s. 311328;
  • Nauczyciel szczęścia. Tadeusz Pruszkowski i jego legenda”, w: Sława i zapomnienie. Studia z historii sztuki XVIIIXX wieku, Dariusz Konstantynów, Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2008 (ss. 416), s. 255276;
  • „Cykle Goi. Cykl jako forma obrazowania w sztuce”, Magazyn Polskiej Akademii Nauk 2008, nr 4 (16), s. 3233;
  • „Francisco Goya: Visual Works in Cycles”, The Magazine of the Polish Academy of Sciences, No. 4 (16) 2008, p. 3233;
  • „Pisane spod Wawelu”, w: Młoda Polska. Słowa. Obrazy. Przestrzenie. W hołdzie Stanisławowi Wyspiańskiemu, kat. wyst., Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem, Warszawa 2007 (ss. 263), s. 4853;
  • “Witold Wojtkiewicz (1879-1909)”, w: Metaphor and Myth. Literary and Historical Motifs in Polish Art at the Turn of the 19th Century, kat. wyst., Latvian National Museum of Art, Kumu Art Museum of Estonia, National Museum in Szczecin (31.08.200703.2008), Szczecin 2007, s. 250251;
  • „Eugeniusz Geppert”, w: Krzyk tęsknoty. Listy Eugeniusza Gepperta do Marii Malickiej, oprac. Lidia Żukowska, Kraków: Miniatura, 2007 (ss. 250), s. 719;
  • “Introduction”, CENTROPA. A Journal of Central European Architecture and Related Arts, R. 6, 2006, nr 2, s. 8789 [redakcja naukowa numeru na zaproszenie redaktorki naczelnej, Dory Wiebenson];
  • “Parisian Stimuli: Traditionalism and Aestheticism in Polish Art of the 1920s”, A Journal of Central European Architecture and Related Arts, R. 6, 2006, nr 2, s. 91103;
  • „Krawędź modernizmu. Neomediewistyczna rzeźba Erica Gilla”, w: Figury i figuracje. Materiały LIV ogólnopolskiej sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Lublin 20-22.10.2005, red. M. Kitowska, R. Kasperowicz, M. Lachowski, L. Lameński, Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2006 (ss. 478), s. 153177;
  • Wielki styl epoki Piłsudskiego. Konkurs na pomnik i sarkofag Marszałka”, w: Mowa i moc obrazów. Prace dedykowane profesor Marii Poprzęckiej, red. Waldemar Baraniewski et ales, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2005 (ss. 479), s. 443449;
  • “The Cosmopolitan and National Idiom of Jewish Art in the 1920s: École de Paris and Jung Idysz”, R. LII, Umĕní, 2004, nr 6, s. 506517;
  • “L’esthétique du « noir et blanc » : l’art graphique et le dessin du symbolisme polonais, w : Le Symbolisme polonais, kat. wyst., red. Francis Ribemont, Xavier Deryng, Maria Gołąb, Musée des beaux-arts, Rennes, Paris: Somogy Éditions d’art, 2004 (ss. 280), s. 101161 ;
  • “The of Pilsudski's Epoch. A Competition for the Marshal's Monument and Sarcophagus”, in: Power and Persuasion: Sculpture in its Rhetorical Context. The proceedings of the sixth Conference of Polish and English Art Historians, School of Fine Art, History of Art and Cultural Studies, University of Leeds, April 2002, red. Urszula Szulakowska i Peter Martyn, Warszawa: Instytut Sztuki, 2004 (ss. 256), s. 189199;
  • “A Smile of Modernism: Polish Caricature 1900-1914”, A Journal of Central European Architecture and Related Arts, R. 4, 2004, nr 1, s. 3947;
  • “Akwarele, pastele, rysunki, litografie”, w: Witold Wojtkiewicz 18791909, kat. wyst., red. Elżbieta Charazińska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 79143;
  • „Jak tworzyć sztukę narodową? Poglądy Tadeusza Pruszkowskiego”, Biuletyn Historii Sztuki, 2003, nr 3/4, s. 465480;
  • “The Concept of a Work of Sacred Art in the 1920s and 1930s”, w: Art - Ritual - Religion. Proceedings of the Fifth Joint Conference of Art Historians from Britain and Poland, Warsaw, 7th-9th June 2000, red. Peter Martyn, Piotr Paszkiewicz, Francis Ames-Lewis, Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2003 (ss. 309), s. 8596;
  • „Odwieczna baśń”, w: Bruno Schulz. Republika marzeń, kat. wyst., Muzeum Teatralne w Warszawie, Stary Ratusz we Wrocławiu, Pałac Opatów w Gdańsku, Warszawa: Agencja Furgo, 2003 (ss. 202), s. 133155;
  • „Uśmiech końca wieku”, w: Sztuka karykatury okresu Młodej Polski 1890-1918, kat. wyst., Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego w Warszawie, Warszawa 2003 (ss. 143), s. 1035;
  • Wielki Tydzień. Męka, Śmierć i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa w sztuce polskiej XIX i XX wieku, (współaut.), kat. wyst., Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, Warszawa 2003 (ss. 136), s. 4243, 4649, 9299, 114115, 120121, 126127, 132133;
  • “Jan Cavanaugh, 'Out Looking In: Early Modern Polish Art, 1890-1918” (Berkeley: University of California Press, 2000), Nineteenth Century Art Worldwide 2002, nr 2 (19thc-artworldwide.org) [recenzja książki];
  • „Estetyka ‘brzydoty’ w rysunku i grafice polskich modernistów”, Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego (numer dedykowany pamięci profesora Andrzeja Jakimowicza), 2002, nr 15, s. 75101;
  • „Właśnie: humor Schulza ...”, w: Mityzacja rzeczywistości. Bruno Schulz 1892-1942. Wystawa ze zbiorów Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Małgorzata Kitowska-Łysiak (red.), wyst., Muzeum Lubelskie w Lublinie, Lublin 2002, s. 2333;

 Po doktoracie

  • „Idea dzieła sztuki sakralnej w latach 20. i 30. XX wieku”, Roczniki Humanistyczne, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, R. XLVIIIXLIX, 2000-2001, z. 4, s. 251275;
  • „Portret artysty. Stanisław Wyspiański, Włodzimierz Konieczny, Stanisław Feliks Jasiński”, w: W stulecie Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", red. Anna Baranowa, Kraków: UNIVERSITAS, 2001 (ss. 191), s. 149162;
  • „Badania nad sztuką XIX i początków XX wieku”, w: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk. 1949-1999, Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2000 (ss. 392), s. 92101;
  • “The in Polish graphic arts. Paris or Cracow?”, w: Borders of art: revisiting 'Kunstgeographie'. The proceedings of the fourth Conference of Polish and English Art Historians, School of World Art Studies and Museology, University of East Anglia, Norwich, red. Katarzyna Murawska-Muthesius i Stefan Muthesius, Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2000 (ss. 272), s. 3039;
  • Kilka uwag o twórczości Antoniego Michalaka. Wydano w 25 rocznicę śmierci Artysty, kat. wyst., Dom Michalaków, Kazimierz Dolny: MM 2000, ss. 16;
  • „Pejzaż wymowny w grafice polskich modernistów”, cz. 1, Art & Business, 2000, nr 5, s. 5053;
  • „Pejzaż wymowny w grafice polskich modernistów”, cz. 2, Art & Business, 2000, nr 6, s. 4043;
  • „Graphic Art in Poland. 1890-1914”, Print Quarterly, XVI, 1999, nr 3, s. 229246;
  • „Whistlerowskie inspiracje w grafice polskich modernistów”, w: Ars Longa. Prace dedykowane pamięci profesora Jana Białostockiego, Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa 1998, Warszawa: ARX REGIA. Ośrodek Wydawniczy Zamku Królewskiego w Warszawie, 1999 (s. 556), s. 443471;
  • “Goya or Grottger. Two Cycles Devoted to War”, in: Art and Politics. The Proceedings of the Third Joint Conference of Polish and English Art Historians, Department of History of Art, Birkbeck College, Institute of Art, Warsaw 1996, red. Francis Ames-Lewis i Piotr Paszkiewicz, Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1999 (ss. 229), s. 95104;
  • Noirs Odilona Redona. Widzieć i śnić”, w: Miejsce rzeczywiste, miejsce wyobrażone. Studia nad kategorią miejsca w przestrzeni kultury, Małgorzata Kitowska-Łysiak i Elżbieta Wolicka, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1999 (ss. 436), s. 129158;
  • Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą. Wiersze księdza Jana Twardowskiego, Pamiątka z wystawy w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie (z Łukaszem Kossowskim), Warszawa: PIW, 1999, ss. 96;
  • „Obraz potęgi zmysłów w grafice polskich modernistów 18971917”, Art & Business, 1999, nr 5, s. 4650;
  • „Goya czy Grottger. Dwa cykle o wojnie”, Roczniki Humanistyczne, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, R. XLVI, 1998, z. 4, s. 6588;
  • „Henryk Weyssenhoff. Malarz narodowy czy konserwatysta?”, Art & Business, 1998, nr. 10, s. 3739;
  • „Jakub Glasner. Modernista z Bielska”, Art & Business, 1997, nr. 11, s. 4850;
  • „Witold Wojtkiewicz”, w: Stanisław Wyspiański. "Noc listopadowa", Warszawa: Teatr Narodowy, Sceny dramatyczne, 1997, b.p.;
  • „Poetyka czerni i bieli w sztuce polskiego modernizmu. Grafika i rysunek”, w: Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 18901914, wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Warszawa 1996 (ss. 475), s. 6574, 365409;
  • Caprichos Francisco Goi. Nowa forma cyklu w grafice”, Rocznik Historii Sztuki, R. XXII, Warszawa: Neriton, 1996, s. 733;
  • „Sztuka dwudziestolecia międzywojennego”, w: Sztuka świata, t. 9, Warszawa: Arkady, 1996, s. 233249;
  • „Serial Imagery in Symbolist Painting: Klinger, Munch, Malczewski”, w: Modernism in the Culture of Northern and Central Europe, red. Piotr Paszkiewicz, Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1996 (ss. 236), s. 11130;
  • „Julian Stańczak. czy ?”, Biuletyn Historii Sztuki, 1996, nr 12, s. 107120;
  • „Retrospektywa Stażewskiego”, Art & Business, 1995, nr 34, s. 442;
  • „Wyobraźnia i rzeczywistość. Malarstwo Elżbiety Sikorskiej”, Przegląd Polski, kulturalny do Nowego Dziennika, Nowy Jork, 11 sierpień 1994, s. 89;
  • „Sztuka w banku”, Przegląd Polski, kulturalny do Nowego Dziennika, Nowy Jork, 14 lipiec 1994, s. 89;
  • „Urszuli von Rydingsvard świat archetypów wyobrażony w drewnie”, Przegląd Polski, kulturalny do Nowego Dziennika, Nowy Jork, 23 czerwiec 1994, s. 89, 16;
  • „Julian Stańczak. Malarstwo percepcyjne”, Przegląd Polski, kulturalny do Nowego Dziennika, Nowy Jork, 26 maj 1994, s. 89, 15;
  • „Konstruktywizm polski 1923-1936”, Przegląd Polski, kulturalny do Nowego Dziennika, Nowy Jork, 7 październik 1993, s. 5-6, 15;
  • „Magdalena Abakanowicz. Polska Penelopa”, Przegląd Polski, kulturalny do Nowego Dziennika, Nowy Jork, 27 maj 1993, s. 1213;
  • „Marian Bohusz-Szyszko jako współorganizator polskiego życia artystycznego na obczyźnie”, w: Między Polską a światem. Kultura emigracyjna po 1939 roku, red. Marta Fik, Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1992 (ss 309), s. 233240;
  • „Cykl Rok 1905 Witolda Wojtkiewicza”, Rocznik Historii Sztuki, R. XIX, Wrocław: Ossolineum 1992, s. 303353;
  • „Koncepcja dzieła cyklicznego w twórczości Artura Grottgera”, w: Artur Grottger. Materiały Sesji zorganizowanej w 150 rocznicę urodzin i 120 rocznicę śmierci artysty, red. Piotr Łukaszewicz, Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1991, s. 3056.

 Po magisterium 

  • „Serie Widoków na Kopiec Kościuszki Stanisława Wyspiańskiego”, Biuletyn Historii Sztuki, R.LII, 1990, nr 12, s. 123136;
  • „Cykl obrazowy Jacka Malczewskiego”, Rocznik Historii Sztuki, t. XVIII, Wrocław: Ossolineum, 1990, s. 291309;
  • „Późne pejzaże Jacka Malczewskiego”, Rocznik Historii Sztuki, t. XV, Wrocław: Ossolineum, 1985, s. 317326;
  • „Twórczość plastyczna Oscara Sosnowskiego”, Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie, R. XXVI, Warszawa 1982, s. 337370;
  • „Paysages tardifs de Jacek Malczewski”, Bulletin du Musée National de Varsovie, t. XXII, 1981, s. 95

 Tłumaczenia

  • W. Janson, Historia sztuki od czasów najdawniejszych po dzień dzisiejszy, Warszawa: Alfa, 1993, s. 555617;
  • H. Gombrich, Historia sztuki, Warszawa: Arkady, 1997, s. 135245.

Współpraca przy przygotowywaniu publikacji

  • A. Mansbach, Modern Art in Eastern Europe. From the Baltic to the Balkans, ca. 1890-1939, Cambridge University Press, New York 1999.

 Netografia

 Portal Instytutu Adama Mickiewicza www.culture.pl

Artykuły

 Biogramy

 state construction.jpg
Katedra Historii Sztuki XX w.
w Europie Środkowej i na Emigracji