Działalność naukowo-badawcza
KSIĄŻKI I PRACE POD REDAKCJĄ
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Materiały malarskie i technika w obrazach olejnych Aleksandra Gierymskiego, Toruń 2010, ss. 560;
- Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, R. Mączyński, Toruń 2019;
- Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., t. 1, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, R. Mączyński, Toruń 2020;
- Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., t. 2, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, R. Mączyński, Toruń 2021;
w druku:
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Szymon Czechowicz (1689-1775) i malarstwo jego epoki: technika, technologia, warsztat. T. I.
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Szymon Czechowicz (1689-1775) i malarstwo jego epoki: technika, technologia, warsztat. T. II. Prace artysty i malarzy jego kręgu w świetle interdyscyplinarnych badań. Katalog (w druku).
w przygotowaniu:
- Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., t. 3, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, R. Mączyński, Toruń 2022.
ARTYKUŁY
Opublikowane
- Ewa Doleżyńska-Sewerniak, Jakub Karasiński, Badania stosunków izotopowych ołowiu w próbkach bieli ołowiowej z obrazów Szymona Czechowicza, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., t. 2, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, Ryszard. Mączyński, Toruń 2021, s.155–181;.
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Zagadnienia z zakresu techniki i technologii malarstwa Szymona Czechowicza (1689–1775), [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., t. 1, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, R. Mączyński, Toruń 2020;
- E. Zygier, E. Doleżyńska-Sewerniak, J. Czop, A. Klisińska-Kopacz, M. Misztal, Twórczość portretowa Rafała Hadziewicza (1803–1886) w świetle badań konserwatorskich, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., t. 1, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, Ryszard. Mączyński, Toruń 2020;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Twórczość portretowa Szymona Czechowicza (1689–1775) w świetle najnowszych badań – wybrane zagadnienia, [w:] Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, R. Mączyński, Toruń 2019, s. 126–167;
- E. Doleżynska-Sewerniak, A. Klisińska-Kopacz, A characterization of the palette of Rafał Hadziewicz (1803–1886) through non-invasive techniques: Infrared False Colour (IRFC), XRF, and FTIR, RS, SEM-EDS microsample analysis, „Journal of Cultural Heritage”, 2019, no. 36, pp. 238–249;
- E. Doleżynska-Sewerniak, A. Klisińska-Kopacz, M. Sawczak, R. Jendrzejewski, Non-invasive spectroscopic methods for the identification of drawing materials used in XVIII century. czasopiśmie „Journal of Cultural Heritage”, 2020, Vol. 41, pp. 34–42;
- E. Sawczak, E. Doleżyńska-Sewerniak, Raman spectroscopy of the works of Szymon Czechowicz (1689–1775), „Conservation Science in Cultural Heritage”, 2019, vol. 19, s. 231–249;
- E. Doleżynska-Sewerniak, Color of the facades of historic buildings from the turn of 19th and 20th centuries in northeast Poland, „Color Res Appl.”, 2019, Vol. 44, no. 1, pp. 139–149;
- E. Doleżynska-Sewerniak, The facade decorations of the tenement houses in Olsztyn’s Old Town before and after the Second World War, „Color Res Appl.”, 2019. Vol. 44, no. 4, pp. 630–650;
- E. Dolezyńska-Sewerniak, R. Jendrzejewski, A. Klisińska-Kopacz, M. Sawczak, Nieinwazyjne badania spektroskopowe rysunków Szymona Czechowicza i jego uczniów, „Wiadomości Konserwatorskie“, 2019, no. 59, pp. 133–144;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, A. Klisińska-Kopacz, Nieinwazyjne badania szkiców Szymona Czechowicza (1689–1775) ze zbiorów Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, „Opuscula Musealia”, Wydawnictwo Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019, vol. 25, s. 177–188.
- J. Czop, E. Doleżyńska-Sewerniak, A. Klisińska-Kopacz, M. Misztal, E. Zygier, Technika i technologia malarska Rafała Hadziewicza na podstawie prac z kolekcji Muzeum Narodowego w Kielcach i Muzeum Narodowego w Krakowie, [w:] Rafała Hadziewicza twórcze życie. Katalog wystawy monograficznej, red. Joanna Kaczmarczyk, Kielce 2016, s. 456–498;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Wstępne badania podłoży malarskich Józefa Szermentowskiego z lat 1852–1868, [w:] Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX i XX wieku. Konserwacja i restauracja, red. Jolanta Czuczko, Toruń 2016, s. 45–69;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Powojenne sgraffita olsztyńskie – dzieła, ich twórcy, inspiracje, [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 roku. Kreacja i konserwacja. Materiały Krajowej Konferencji z okazji 35-lecia wpisu Starego Miasta w Warszawie na Listę światowego dziedzictwa UNESCO, red. A. Jagiellak, P. Świątek, Warszawa 2015, s. 179–191;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Raman spectroscopy of the works of Rafał Hadziewicz (1803–1886) from the collection of the National Museum in Kielce, [w:] RAA 2015, 8th Congress on application of raman spectroscopy in art and archeology, 1-5 September 2015, Wroclaw. Book of Abstracts, Wrocław 2015, s. 136–137;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Kolorystyka fasad zabytkowych budynków z przełomu XIX i XX wieku Olsztyna i małych miast Warmii i Mazur, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, XLIV, 2013, s. 349–378;
- M. Gołębiowski, E. Doleżyńska-Sewerniak, E. Zygier, Chemical analysis of historic art materials from the National Museum in Krakow with gas chromatography – mass spectrometry (GC-MS), „Spectroscopy Letters”, XLVII, 2014, nr 1, s. 57–75;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Wybrane przykłady wystroju kolorystycznego klatek schodowych zabytkowych budynków Olsztyna i małych miast Warmii i Mazur z przełomu XIX i XX wieku, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, LXIV, 2012, nr 12, s. 597–616;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, E. Zygier, Dawna Pracownia Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Krakowskich Sukiennicach – historia, metody i materiały konserwatorskie, „Opuscula Musealia”, XX, 2012, s. 75–89;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Rysunek wstępny w malarstwie Józefa Szermentowskiego (1833–1876) na podstawie badań prac artysty w bliskiej podczerwieni, „Wiadomości Konserwatorskie”, 2013, nr 33, s. 63–76;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Stolarka okienna zabytkowych budynków z przełomu XIX i XX wieku Olsztyna i małych miast Warmii i Mazur – zarys typologii i kolorystyka, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, LX, 2012, nr 1, s. 89–118;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Ważniejsze muza prezentujące kulturę ludową ziem etnograficznych obecnego województwa kujawsko-pomorskiego jako źródło poznania historii i kultury regionu, [w:] Nauczanie historii na miarę XXI wieku. Materiały konferencji naukowo-dydaktycznej, Bydgoszcz, 2011, s. 112–130;
- Z. Rozłucka, E. Doleżyńska-Sewerniak, Zastosowanie mikroskopii fluorescencyjnej UV w poszukiwaniu charakterystycznych cech budowy obrazów olejnych Aleksandra Gierymskiego, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, XXXIX, 2010, s. 39–59;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Problematyka konserwatorska barokowego stropu polichromowanego (1660 r.) w kościele greckokatolickim p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Górowie Iławeckim, [w:] Materiały ogólnopolskiej konferencji: „Sztuka Konserwacji”, Muzeum Techniki w Warszawie, Warszawa 1–3.IV.2009 (artykuł na płycie CD);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Graffiti sztuka ulicy. Wybrane przykłady graffiti toruńskiego, [w:] VIA – architektura, urbanizm, studia. Materiały Instytutu Architektury i Urbanistyki WSG w Bydgoszczy, red. Lech Zimowski, Bydgoszcz 2008, s. 95–103;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Impresjonizm Aleksandra Gierymskiego na podstawie konserwatorskich badań obrazu Chłopiec niosący snop, „Ochrona Zabytków", nr 4, 2007, s. 67–80;
- H. Stępień, E. Doleżyńska-Sewerniak, Chłopiec niosący snop Aleksandra Gierymskiego w świetle badań historycznych i interdyscyplinarnych badań konserwatorskich, [w:] Materiały ogólnopolskiej konferencji: „Sztuka Konserwacji", Muzeum Techniki w Warszawie, Warszawa 18.IV.2008 (artykuł na płycie CD);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Rysunek wstępny w obrazach olejnych Aleksandra Gierymskiego przedstawiających architekturę, [w:] VIA – architektura, urbanizm, studia. Materiały Instytutu Architektury i Urbanistyki WSG w Bydgoszczy, red. Lech Zimowski, Bydgoszcz 2007, s. 69–79;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, W. Nowik, J. Sanyová, Badania barwników organicznych wchodzących w skład farb laserunkowych obrazów Aleksandra Gierymskiego z lat 1870–1901, [w:] Badania technologii i technik malarskich, konserwacja dzieł sztuki, kopia, red. Justyna Olszewska-Świetlik, Toruń 2007, s. 222–242.
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Painting materials and techniques in Aleksander Gierymski oil painting, [w:] Conference of Conservators and Restorers, Znojmo 4–6 IX 2007. Book of abstracts, Znojmo 2007, s. 51–52.
- E. Doleżyńska, A. Cupa, Badania obrazów Aleksandra Gierymskiego w bliskiej podczerwieni, „Biuletyn Konserwatorów Dzieł Sztuki”, XVII, 2006, nr 1–2, s. 2–11.
- B. Rouba, E. Doleżyńska, R. Szelwach, J. Arszyńska, Problematyka technologiczna i konserwatorska dzieł malarskich Xawerego Dunikowskiego – na przykładzie sześciu obrazów z Muzeum Narodowego w Warszawie (oddział Królikarnia), „Ochrona Zabytków", 2005, nr 4, s. 47–60.
Abstrakty w materiałach konferencyjnych
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Malířská technika a materiály dě malíře Alexandra Gierymského, [w:] Sborník z konference konzervátorů a restaurátorů, Znojmo 4. –6. září 2007, Brno: Technické Muzeum, 2006, s. 105, il. XIX;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, A. Klisińska-Kopacz, J. Czop, E. Zygier, P. Frączek, Paleta Rafała Hadziewicza (1803–1886) na podstawie badań prac artysty z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie i Kielcach, [w:] Analiza chemiczna w ochronie zabytków: XIV konferencja, 4–5 grudnia 2014, Warszawa, Warszawa: Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, 2014, s. 18–20;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Raman spectroscopy of the works of Rafał Hadziewicz (1803–1886) from the collection of the National Museum in Kielce, [w:] 8th Congress on Application of Raman Spectroscopy in Art and Archaeology, RAA 2015, Wroclaw, 1–5 September 2015: book of abstracts / [ed. by Monika Czarnecka and Barbara Łydżba-Kopczyńska], Wrocław: Faculty of Chemistry University of Wroclaw, 2015, s. 136.
- M. Wiśniewski, E. Doleżyńska-Sewerniak, Raman spectroscopy of the works of Szymon Czechowicz (1689–1775), [w:] 9th International Congress on the Application of Raman Spectroscopy in Art and Archaeology, RAA 2017, Évora, 24–27 October 2017. [Évora: Universidade de Évora], 2017, s. [1];
- E. Doleżyńska-Sewerniak, M. Sawczak, R. Jedrzejewski, Wstępne badania palety czołowych polskich malarzy tworzących w XVIII wieku, związanych z warsztatem Szymona Czechowicza, z wykorzystaniem przenośnego aparatu XRF, [w:] Analiza chemiczna w ochronie zabytków: XVII konferencja, 7–8 grudnia 2017, Warszawa, Warszawa: Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, 2017, s. 28–29.
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Portrety przypisywane Szymonowi Czechowiczowi w świetle badań konserwatorskich, [w:] Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów: konferencja międzynarodowa, 22 i 23 czerwca 2017 roku w Toruniu: abstrakty konferencji, [Toruń: Katedra Historii Sztuki i Kultury. Uniwersytet Mikołaja Kopernika], 2017, s. 1;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Wybrane zagadnienia z zakresu techniki i technologii Szymona Czechowicza, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty : malarza, rzeźbiarza, architekta...: konferencja naukowa, 19 i 21 października 2017 roku w Toruniu: abstrakty konferencji. [Toruń: Katedra Historii Sztuki i Kultury. Uniwersytet Mikołaja Kopernika], 2017 s. 18;
- E. Zygier, E. Doleżyńska-Sewerniak, J. Czop , A. Klisińska-Kopacz, M. Misztal, Twórczość portretowa Rafała Hadziewicza (1803–1886) w świetle badań konserwatorskich, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta... : konferencja naukowa, 19 i 21 października 2017 roku w Toruniu: abstrakty konferencji, [Toruń: Katedra Historii Sztuki i Kultury. Uniwersytet Mikołaja Kopernika], 2017 s. 21;
- M. Wiśniewski, E. Doleżyńska-Sewerniak, Identification of black pigments of the works of Szymon Czechowicz (1689–1775), [w:] 3rd International Conference on Innovation in Art Research and Technology — INART 2018, Parma, Italy, March 26–29, 2018: book of abstract. Carimate; Rastignano: Griffin: Timeo, 2018, s. 117–118;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Szymon Czechowicz's palette in the light of interdisciplinary technical investigations, [w:] 7th Meeting X-ray and other techniques in investigations of the objects of cultural heritage, Krakow, 17–19 May 2018, [eds.: Alicja Rafalska-Łasocha, Roman Kozłowski], Kraków: Uniwersytet Jagielloński. Wydział Chemii, 2018, s. 48–49.
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Zagadnienia z zakresu techniki i technologii Szymona Czechowicza (1689–1775), [w:] Naukova restavracìâ, ìstorìâ, sučasìst', šlâhi modernìzacìï: naukovì dopovìdì XI Mìžnarodnoï naukovo-praktičnoï konferencìï, (Kiïv, 11–14 veresnâ 2018 roku). Č. 1/[vìdpov. za vipusk S. O. Strèl'nìkova]. Kiïv: Nacìonal'nij Naukovo-Doslìdnij Restavracìjnij Centr Ukraïni, 2018, s. 157–159;
- A. Klisińska-Kopacz, M. Sawczak, R. Jendrzejewski, E. Doleżyńska-Sewerniak, Rysunki Szymona Czechowicza w świetle nieinwazyjnych badań konserwatorskich, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., cykl II: konferencja naukowa, 21–22 listopada 2019 roku w Toruniu: abstrakty konferencji, Toruń: Wydział Sztuk Pięknych. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2019, s. 7;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, J. Karasiński, Badania stosunków izotopowych ołowiu w próbkach bieli ołowiowej z obrazów Szymona Czechowicza, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., cykl II: konferencja naukowa, 21–22 listopada 2019 roku w Toruniu: abstrakty konferencji, Toruń: Wydział Sztuk Pięknych. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2019, s. 13;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Paleta i kolor w malarstwie Szymona Czechowicza oraz twórców jego kręgu, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., cykl III: konferencja naukowa, 7–8 listopada 2022 roku w Toruniu: abstrakty konferencji, Toruń: Wydział Sztuk Pięknych. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2022, s. 6;
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Uwagi na temat handlu materiałami artystycznymi na ziemiach polskich w XVII stuleciu, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., cykl III: konferencja naukowa, 7–8 listopada 2022 roku w Toruniu: abstrakty konferencji, Toruń: Wydział Sztuk Pięknych. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2022, s. 20.
KONFERENCJE
Referaty zamawiane
Udział w konferencjach na zaproszenie zagranicznych instytucji
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Zagadnienia z zakresu techniki i technologii Szymona Czechowicza (1689–1775), XI międzynarodowa konferencja naukowo-praktyczna, Konserwacja naukowa. Historia, Nowoczesność, sposób modernizacji, Kijów/Ukraina (11–14.09.2018);
Udział w konferencjach na zaproszenie krajowych instytucji
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Powojenne sgraffita olsztyńskie — dzieła, ich twórcy, inspiracje, referat wygłoszony na konferencji Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 r. Kreacja i konserwacja, Warszawa (24–25.10.2015);
Udział w konferencjach międzynarodowych
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Zagadnienia z zakresu techniki i technologii Szymona Czechowicza (1689–1775), XI międzynarodowa konferencja naukowo-praktyczna, Konserwacja naukowa. Historia, nowoczesność, sposób modernizacji, Kijów/Ukraina (11–14.09.2018);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Szymon Czechowicz’s palette in the light of interdisciplinary technical investigations, referat wygłoszony na konferencji 7th Meeting X-ray and other techniques in investigations of the objects of cultural heritage, Krakow (17–19.05.2018);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, M. Wiśniewski, Identification of black pigments of the works of Szymon Czechowicz (1689–1775), udział w sesji posterowej na konferencji 3rd International Conference on Innovation in Art Research and Technology, Parma/Włochy, (26–29.03.2017);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, M. Wiśniewski, Raman spectroscopy of the works of Szymon Czechowicz (1689–1775), referat wygłoszony na konferencji 9th International Congress on the Application of Raman Spectroscopy in Art and Archeology, Évora/ Portugalia (24–27.10.2017);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Portrety przypisywane Szymonowi Czechowiczowi w świetle badań konserwatorskich, referat wygłoszony na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (19–20.10.2017);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Warsztat Szymona Czechowicza (1689–1775). Materiały malarskie w twórczości artysty, udział w sesji posterowej na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (19–20.06.2017);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, M. Iwanicka, Badania obrazów „Święta Elżbieta" autorstwa Szymona Czechowicza, ok. 1750 r., z kościoła p.w. Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie wielkoformatowym skanerem fluorescencji rentgenowskiej (makro XRF), udział w sesji posterowej na konferencji, Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (19–20.06.2017);
- M. Iwanicka, E. Doleżyńska-Sewerniak, Badania obrazu „Maria Magdalena pod krzyżem" autorstwa Szymona Czechowicza, ok. 1750 r., z kościoła p.w. Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie za pomocą koherencyjnej tomografii optycznej, udział w sesji posterowej na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (19–20.06.2017);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Wybrane prace blednie przypisane Szymonowi Czechowiczowi, udział w sesji posterowej na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów”, Toruń/Polska (19–20.06.2017);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Nieznane prace Szymona Czechowicza, udział w sesji posterowej na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (19–20.06.2017);
- M. Gołębiowski, E. Doleżyńska-Sewerniak, Badania spoiw w obrazach Szymona Czechowicza za pomocą chromatografii gazowej sprzężonej ze spektrometrią masową (GC/MS), udział w sesji posterowej na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (19–20.06.2017);
- A. Rafalska-Łasocha, M. Grzesiak-Nowak, E. Doleżyńska-Sewerniak, Badania próbek prac malarskich Szymona Czechowicza za pomocą proszkowej dyfrakcji promieniowania rentgenowskiego (XRPD), udział w sesji posterowej na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (19–20.06.2017);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, M. Wiśniewski, Raman spectroscopy of the works of Szymon Czechowicz (1689–1775), udział w sesji posterowej na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (19-20.06.2017);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Raman spectroscopy of the works of Rafał Hadziewicz (1803–1886) from the collection of the National Museum in Kielce, RAA 2015, udział w sesji posterowej na konferencji 8th Congress on application of raman spectroscopy in art and archeology, Wrocław/Polska (1–5.09.2015);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, I. Kalemba, Identification of Prussian blue in the works of Szymon Czechowicz (1698–1775) by the use scanning electron microscope (SEM-EDS) and electron backscattered diffraction (EBSD), udział w sesji posterowej na konferencji 5th Meeting X-ray and other techniques in investigations of the objects of cultural heritage Celebrating the International Year of Crystallography and the 650th Anniversary of Jagiellonian University Krakow, Kraków/Polska (14–17.05.2014);
- A. Rafalska-Łasocha, M. Grzesiak, E. Doleżyńska-Sewerniak, W. Łasocha, X-ray powder diffraction in investigations of yellow earth pigments, udział w sesji posterowej na konferencji 4th Meeting X-ray techniques In investigations of the objects of cultural heritage, Celebrating the 100th anniversary of crystal x-ray diffraction”, Kraków/Polska (17–19.05.2012);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Painting materials and techniques in Aleksander Gierymski oil painting, udział w sesji posterowej na konferencji Conference of Conservators and Restorers, Czechy/Znojmo (4–6.09.2007).
Udział w konferencjach krajowych
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Paleta i kolor w malarstwie Szymona Czechowicza oraz twórców jego kręgu, referat wygłoszony na konferencji: Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta... . Cykl III, UMK Toruń (7–8 .11.2022);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Uwagi na temat handlu materiałami artystycznymi na ziemiach polskich w XVII stuleciu, referat wygłoszony na konferencji: Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta... . Cykl III, UMK Toruń (7–8 .11.2022);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, A. Klisińska-Kopacz, M. Sawczak, R. Jendrzejewski, Rysunki Szymona Czechowicza w świetle nieinwazyjnych badań konserwatorskich; referat wygłoszony na konferencji Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta... Cykl II, UMK Toruń (21–22.11.2019);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, J. Karasiński, Badania stosunków izotopowych ołowiu w próbkach bieli ołowiowej z obrazów Szymona Czechowicza, referat wygłoszony na konferencji Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta... Cykl II, UMK Toruń (21–22.11.2019);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, M. Sawczak, R. Jędrzejewski, Wstępne badania palety czołowych polskich malarzy tworzących w XVIII wieku, związanych z warsztatem Szymona Czechowicza, z wykorzystaniem przenośnego aparatu XRF, udział w sesji posterowej na konferencji Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, XVII, Warszawa (7–8.12.2017);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Zagadnienia z zakresu techniki i technologii malarstwa Szymona Czechowicza, referat wygłoszony na konferencji Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta...Cykl. I, UMK Toruń (19–21.10.2017).
- E. Zygier, E. Doleżyńska-Sewerniak, J. Czop, A. Klisińska-Kopacz, M. Misztal, Twórczość portretowa Rafała Hadziewicza (1803–1886) w świetle badań konserwatorskich, referat wygłoszony na konferencji Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta… Cykl II, UMK Toruń (19–21.10.2017);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, A. Klisińska-Kopacz, J. Czop, E. Zygier, P. Frączek, Paleta Rafała Hadziewicza (1803–1886) na podstawie badań prac artysty z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie i Kielcach, referat wygłoszony na konferencji Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Warszawa (04–05.10.2015);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Powojenne sgraffita olsztyńskie — dzieła, ich twórcy, inspiracje, referat wygłoszony na konferencji Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 r. Kreacja i konserwacja, Warszawa (24–25.10.2015);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Dekoracje fasad Starego Miasta w Olsztynie po II wojnie światowej, referat wygłoszony na konferencji Kolor w architekturze historycznej. Cykl I: Wiek XIX i XX, UKW Bydgoszcz (18–19.09.2014);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Konserwacja chorągwi nagrobnych J.E. Küchenmeistera v. Sternberg z 1686 roku i J.B. v. Wilmsdorfa z 1711 roku z kościoła parafialnego p.w. Św. Krzyża w Szestnie, referat wygłoszony na konferencji Cywilizacja prowincji Rzeczypospolitej szlacheckiej. Spotkanie II: Nie wszystek umrę. Pamięć zmarłych w kulturze staropolskiej, UKW Bydgoszcz (17–18.09.2013);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Wstępne, nieniszczące badania materiałów rysunkowych użytych w szkicach Szymona Czechowicza (1698–1775), udział w sesji posterowej na konferencji Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Muzeum Techniki, Warszawa (5–6.12.2013);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Wstępne badania palety Szymona Czechowicza (1698–1775) za pomocą techniki fałszywych kolorów, energodyspersyjnej mikroanalizy rentgenowskiej z zastosowaniem mikrosondy elektronowej (SEM-EDS) i przenośnego spektrometru XRF udział w sesji posterowej na konferencji Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Warszawa (5–6.12.2013);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, E. Zygier, Materiały artystyczne i konserwatorskie z dawnej Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej w Krakowskich Sukiennicach, referat wygłoszony na konferencji Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX i XX wieku. Konserwacja i restauracja, UMK Toruń (18–19.10.2012);
- A. Rafalska-Łasocha, M. Grzesiak, E. Doleżyńska-Sewerniak, W. Łasocha, Dyfraktometria proszkowa w badaniach żółtych pigmentów ziemnych, udział w sesji posterowej na konferencji 54 Konwersatorium Krystalograficzne we Wrocławiu, Wrocław (5–7.07.2012);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Badania autentyczności obrazów przypisywanych Aleksandrowi Gierymskiemu (1850–1901), udział w sesji posterowej na konferencji Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Warszawa (6–7.12.2012);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Matka Boska z Dzieciątkiem z Białobrzegów w świetle interdyscyplinarnych badań konserwatorskich, udział w sesji posterowej na konferencji Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Warszawa (6–7.12.2012);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Analiza składu pigmentowego malarstwa olejnego i akwarelowego Józefa Szermentowskiego, udział w sesji posterowej na konferencji Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Warszawa (6–7.12.2012);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Analiza składu pigmentowego malarstwa akwarelowego Józefa Szermentowskiego z lat 1852–1868, udział w sesji posterowej na konferencji Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX i XX wieku, Konserwacja i restauracja, UMK Toruń (18–19.10.2012);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, E. Bożejewicz, Stolarka okienna z przełomu XIX i XX wieku, udział w sesji posterowej na konferencji Sztuka Konserwacji, Muzeum Techniki, Warszawa (21–22.04.2010);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Graffiti sztuka ulicy. Wybrane przykłady graffiti toruńskiego, referat wygłoszony na konferencji VIA-Architektura, IV Konferencja Dydaktyczno-Naukowa ARS-Architektura-Urbanizm-Studia, WSG Bydgoszcz (15.01.2009);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Problematyka konserwatorska barokowego stropu polichromowanego (1660 r.) w kościele greckokatolickim p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Górowie Iławeckim, referat wygłoszony na konferencji Sztuka Konserwacji, Muzeum Techniki, Warszawa (1–3.04.2009);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Konserwacja późnorenesansowych ław kolatorskich z Kościoła p.w. Św. Krzyża w Szestnie, udział w sesji posterowej na konferencji Sztuka Konserwacji, Muzeum Techniki, Warszawa (1–3.04.2009);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Z. Rozłucka, Poszukiwanie charakterystycznych cech budowy obrazów olejnych Aleksandra Gierymskiego z zastosowaniem mikroskopii fluorescencyjnej, udział w sesji posterowej na konferencji Sztuka Konserwacji, Muzeum Techniki, Warszawa (19–16.05.2008);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, H. Stępień, Chłopiec niosący snop Aleksandra Gierymskiego w świetle badań historycznych i interdyscyplinarnych badań konserwatorskich, referat wygłoszony na konferencji Sztuka Konserwacji, Muzeum Techniki, Warszawa (18.04.2008);
- E. Doleżyńska-Sewerniak, Rysunek wstępny w obrazach olejnych Aleksandra Gierymskiego przedstawiających architekturę, referat wygłoszony na konferencji III Konferencja Dydaktyczno-Naukowa ARS-Architektura-Urbanizm-Studia, WSG Bydgoszcz (15.01.2008);
- E. Doleżyńska, A. Cupa, Badania obrazów Aleksandra Gierymskiego w bliskiej podczerwieni, referat wygłoszony konferencji, Konserwacja Zabytków – Studia i Praktyka, VII, UMK Toruń (09.2005);
- B. Rouba, E. Doleżyńska, R. Szelwach, Problematyka technologiczna i konserwatorska dzieł malarskich Xawerego Dunikowskiego – na przykładzie sześciu obrazów z Muzeum Narodowego w Warszawie (oddział Królikarnia), referat wygłoszony na XVI Spotkania Warsztatowe Konserwatorów Dzieł Sztuki, MNW, Warszawa (6.05.2004);
- E. Doleżyńska, D. L. Wójcik, Zagadnienia ikonograficzne i technologiczno-konserwatorskie płaskorzeźby „Zabójstwo Abla” z Muzeum Zamkowego w Malborku, referat wygłoszony na konferencji, Konserwacja Zabytków – Studia i Praktyka, VI, UMK Toruń (26–27.02.2004);
- E. Doleżyńska, Warsztat malarski w obrazach Aleksandra Gierymskiego, referat wygłoszony na konferencji Konserwacja Zabytków – Studia i Praktyka, V, UMK Toruń (20–22.02.2003).
GRANTY
- Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami, w 2021 roku na realizację tematu: Warsztat artysty malarza w rzeczypospolitej w XVIII wieku: paleta.
- Projekt Polskiego Konsorcjum dla Badań nad Dziedzictwem Kulturowym W-RIHS.pl pt. Warsztat artysty malarza w Rzeczypospolitej w dobie późnego baroku: spoiwa malarskie, kierownik: dr Ewa Doleżyńska-Sewerniak; koordynator, kierownik naukowy dr Barbara Łydżba-Kopczyńska, UWr.
- Projekt Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pt. Dokumentacja i badania obrazów przypisywanych Szymonowi Czechowiczowi z lwowskich zbiorów muzealnych, lata 2018–2019, w ramach programu „Ochrona polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą”, główny wykonawca dr E. Doleżyńska-Sewerniak;
- Grant Narodowego Centrum Nauki pt. Warsztat Szymona Czechowicza (1689–1775). Materiały malarskie i technika w twórczości artysty, lata 2014–2017, kierownik projektu dr E. Doleżyńska-Sewerniak;
- Grant wewnętrzny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (badania własne), p.t. Zagadnienia techniki i technologii malarstwa Józefa Szermentowskiego, 2012 rok, kierownik projektu dr E. Doleżyńska-Sewerniak;
- Grant wewnętrzny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (badania własne), p.t. Badania palety autora barokowego stropu w dawnym kościele ewangelickim (obecnie cerkwi obrządku grekokatolickiego p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego) w Górowie Iławeckim, 2010 rok, kierownik projektu dr E. Doleżyńska-Sewerniak;
- Grant KBN (badania własne), p.t. Zagadnienia techniki i technologii malarstwa Aleksandra Gierymskiego, 2004–2006, nr H01E 030 28, kierownik projektu mgr E. Doleżyńska.
ORGANIZACJA KONFERENCJI
Konferencje międzynarodowe
- Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Cykl. I. Kierownik naukowy: dr hab. Ryszard Mączyński, prof. UMK, dr Ewa Doleżyńska-Sewerniak, pozostali członkowie Komitetu organizacyjnego: prof. dr hab. Irena Kossowska, dr Katarzyna Krupska, dr Przemysław Waszak, dr Emilia Ziółkowska. Jednostka organizująca: Katedra Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Miejsce i data: UMK Toruń, 22–06.2017;
Konferencje krajowe
- Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta… III. Kierownik naukowy: dr Ewa Doleżyńska-Sewerniak, pozostali członkowie Komitetu organizacyjnego: dr hab. Ryszard Mączyński, prof. UMK; Prof. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz; prof. dr. hab. Irena Dżurkowa-Kossowska; dr hab. Jacek Tylicki, prof. UMK; dr Emilia Ziółkowska; dr Przemysław Waszak. Jednostka organizująca: Katedra Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Miejsce i data: UMK Toruń, 7–8.11.2022;
- Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta… II. Kierownik naukowy: dr Ewa Doleżyńska-Sewerniak, pozostali członkowie Komitetu organizacyjnego: dr hab. Ryszard Mączyński, prof. UMK; Prof. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz; prof. dr. hab. Irena Dżurkowa-Kossowska; dr hab. Jacek Tylicki, prof. UMK; dr Katarzyna Krupska; dr Emilia Ziółkowska; mgr Szymon Owsiański. Jednostka organizująca: Katedra Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Miejsce i data: UMK Toruń, 21–22.11.2019;
- Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta… Kierownik naukowy: dr hab. Ryszard Mączyński, prof. UMK, dr Ewa Doleżyńska-Sewerniak, pozostali członkowie Komitetu organizacyjnego: dr. hab. Irena Dżurkowa-Kossowska, prof. UMK, dr hab. Jacek Tylicki, prof. UMK, dr Katarzyna Krupska, dr Emilia Ziółkowska, mgr Monika Stecyk. Jednostka organizująca: Katedra Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Miejsce i data: UMK Toruń, 19–10.2017;
- Organizacja konferencji pt. Kolor w architekturze historycznej. Cykl I: XIX, XX wiek, Bydgoszcz, 18–09.2014;
- Udział w komitecie organizacyjnym konferencji pt. Ikonografia polskiego malarstwa religijnego czasów rozbiorowych organizowanej w Bydgoszczy w dn. 16–09.2014.
RECENZJE
- Recenzje artykułów dla czasopism naukowych „Roczniki Muzeum Narodowego w Krakowie. Seria Nowa”, „Color Research and its Application”, Studies in Conservation, 2019 rok;
- Recenzja wydawnicza artykułu pt. Przysięga Tadeusza Kościuszki ‒ obraz Michała Stachowicza z dekoracji katafalku przywódcy insurekcji - analiza i konserwacja dzieła dla wydawnictwa Muzeum Narodowego w Krakowie - „Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie”, 2017 rok;
- Recenzja wydawnicza artykułu pt. Badania zapraw w obrazach sztalugowych przy pomocy rentgenowskiej dyfraktometrii proszkowej (XRDP) dla wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego - „Opuscula Musealia", 2015 rok;
- Recenzja wydawnicza artykułu Chłopiec z fujarką Wojciecha Weissa dla kwartalnika „Ochrona zabytków", wydawanego przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, 2015 rok;
- Recenzja wydawnicza katalogu wystawy organizowanej przez Muzeum Narodowe w Krakowie pt. Sławny – nieznany? Maksymilian Gierymski: dzieła – inspiracje – recepcja, [Famous, but Unknown? Maksymilian Gierymski: works – inspiration – reception], Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, 25.IV–10.VII.2014 roku, Exhibition Catalogue National Museum, Kraków April 25th – August 10th 2014, Kraków 2014;
- Recenzja wydawnicza artykułu Obraz Ruiny willi rzymskiej Henryka Siemiradzkiego w świetle ostatnich badań dla kwartalnika „Ochrona zabytków", wydawanego przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, 2014 rok;
- Ekspert zewnętrzny Narodowego Centrum Nauki w konkursie OPUS w 2012 roku.
Wybrane prace badawcze
- Badania pierwotnej kolorystyki i programy prac konserwatorskich kilkuset obiektów m.in. elewacji, historycznej stolarki, wymalowań i dekoracji wnętrz zabytkowych budynków powstałych od XVIII do połowy XX wieku m.in. ratusza w Olsztynku i Kętrzynie, pierwszej pracowni artystycznej w Olsztynie, Kinoteatru w Iławie, Kina Polonia w Olsztynie, Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie, Urzędu Miasta w Inowrocławiu, Domu Małego Dziecka w Warszawie a także zabytkowych kamienic w Olsztynie, Mrągowie, Kętrzynie, Biskupcu, Lidzbarku Warmińskim, Inowrocławiu, Iławie, Barczewie, Miłomłynie, Nowym Mieście Lubawskim, Jezioranach, Ornecie i Reszlu, Warszawie;
- Ekspertyzy i opinie weryfikujące autentyczność obrazów przypisywanych Aleksandrowi Gierymskiemu, lata 2006 – 2016;
- Badania konserwatorskie kilkudziesięciu obrazów Szymona Czechowicza, lata 2010-2016;
- Badania konserwatorskie kilkudziesięciu prac olejnych i akwarelowych Józefa Szermentowskiego z kolekcji Muzeum Narodowego w Kielcach, lata 2010-2012;
- Badania nieniszczące (UV, IR, CIR) dziewiętnastu XVIII-wiecznych obrazów z galerii malarstwa obcego Muzeum Narodowego we Wrocławiu, lata 2010-2011;
- Badania w technice fałszywych kolorów drzeworytu przedstawiającego Damę w stroju z epoki Ming z dwoma chłopcami z późnego okresu Qianlong (1765-1795) oraz drzeworytu przedstawiającego Damę w stroju z epoki Ming z dwoma chłopcami (z 1893 roku) z Muzeum-Pałac w Wilanowie, 2011 rok;
- Analiza składu pigmentowego malowidła ściennego (lata 20., 30. XX wieku) autorstwa Leona i Władysława Drapiewskich z kościoła św. Wawrzyńca w Nakle (woj. kujawsko-pomorskie), 2010 rok;
- Badania fizyko-chemiczne polichromowanej rzeźby drewnianej przedstawiającej Chrystusa na krzyżu, (XVIIw.), Zgromadzenie Sióstr Misjonarek Świętej Rodziny, Reszel, 2007 rok;
- Badania nieniszczące predelli autorstwa Bornowsky’ego z kościoła w Lichnowach (XIX w.), 2007 rok;
- Ekspertyza badawczo-konserwatorska obrazu przypisywanego Vincentowi van Gogh, 2007 rok;
- Badania fizyko-chemiczne rzeźby gotyckiej, figury Chrystusa, Mistrza Toruńskiej Pięknej Madonny (ok. 1400 rok) z Muzeum Zamkowego w Malborku, 2006 rok.