Katedra Historii Sztuki XX w.
w Europie Środkowej i na Emigracji

Działalność naukowo-badawcza

KSIĄŻKI I PRACE POD REDAKCJĄ

w druku:

  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Szymon Czechowicz (1689-1775) i malarstwo jego epoki: technika, technologia, warsztat. T. I.
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Szymon Czechowicz (1689-1775) i malarstwo jego epoki: technika, technologia, warsztat. T. II. Prace artysty i malarzy jego kręgu w świetle interdyscyplinarnych badań. Katalog (w druku).

w przygotowaniu:

  • Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., t. 3, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, R. Mączyński, Toruń 2022.

ARTYKUŁY

Opublikowane

  • Ewa Doleżyńska-Sewerniak, Jakub Karasiński, Badania stosunków izotopowych ołowiu w próbkach bieli ołowiowej z obrazów Szymona Czechowicza, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., t. 2, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, Ryszard. Mączyński, Toruń 2021, s.155181;.
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Zagadnienia z zakresu techniki i technologii malarstwa Szymona Czechowicza (16891775), [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., t. 1, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, R. Mączyński, Toruń 2020;
  • E. Zygier, E. Doleżyńska-Sewerniak, J. Czop, A. Klisińska-Kopacz, M. Misztal, Twórczość portretowa Rafała Hadziewicza (18031886) w świetle badań konserwatorskich, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., t. 1, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, Ryszard. Mączyński, Toruń 2020;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Twórczość portretowa Szymona Czechowicza (16891775) w świetle najnowszych badań – wybrane zagadnienia, [w:] Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, R. Mączyński, Toruń 2019, s. 126167;
  • E. Doleżynska-Sewerniak, A. Klisińska-Kopacz, A characterization of the palette of Rafał Hadziewicz (18031886) through non-invasive techniques: Infrared False Colour (IRFC), XRF, and FTIR, RS, SEM-EDS microsample analysis, „Journal of Cultural Heritage”, 2019, no. 36, pp. 238249;
  • E. Doleżynska-Sewerniak, A. Klisińska-Kopacz, M. Sawczak, R. Jendrzejewski, Non-invasive spectroscopic methods for the identification of drawing materials used in XVIII century. czasopiśmie „Journal of Cultural Heritage”, 2020, Vol. 41, pp. 3442;
  • E. Sawczak, E. Doleżyńska-Sewerniak, Raman spectroscopy of the works of Szymon Czechowicz (16891775), „Conservation Science in Cultural Heritage”, 2019, vol. 19, s. 231249;
  • E. Doleżynska-Sewerniak, Color of the facades of historic buildings from the turn of 19th and 20th centuries in northeast Poland, „Color Res Appl.”, 2019, Vol. 44, no. 1, pp. 139149;
  • E. Doleżynska-Sewerniak, The facade decorations of the tenement houses in Olsztyn’s Old Town before and after the Second World War, „Color Res Appl.”, 2019. Vol. 44, no. 4, pp. 630650;
  •  E. Dolezyńska-Sewerniak, R. Jendrzejewski, A. Klisińska-Kopacz, M. Sawczak, Nieinwazyjne badania spektroskopowe rysunków Szymona Czechowicza i jego uczniów, „Wiadomości Konserwatorskie“, 2019, no. 59, pp. 133144;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, A. Klisińska-Kopacz, Nieinwazyjne badania szkiców Szymona Czechowicza (16891775) ze zbiorów Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, „Opuscula Musealia”, Wydawnictwo Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019, vol. 25, s. 177188.
  • J. Czop, E. Doleżyńska-Sewerniak, A. Klisińska-Kopacz, M. Misztal, E. Zygier, Technika i technologia malarska Rafała Hadziewicza na podstawie prac z kolekcji Muzeum Narodowego w Kielcach i Muzeum Narodowego w Krakowie, [w:] Rafała Hadziewicza twórcze życie. Katalog wystawy monograficznej, red. Joanna Kaczmarczyk, Kielce 2016, s. 456498;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Wstępne badania podłoży malarskich Józefa Szermentowskiego z lat 18521868, [w:] Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX i XX wieku. Konserwacja i restauracja, red. Jolanta Czuczko, Toruń 2016, s. 4569;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Powojenne sgraffita olsztyńskie – dzieła, ich twórcy, inspiracje, [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 roku. Kreacja i konserwacja. Materiały Krajowej Konferencji z okazji 35-lecia wpisu Starego Miasta w Warszawie na Listę światowego dziedzictwa UNESCO, red. A. Jagiellak, P. Świątek, Warszawa 2015, s. 179191;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Raman spectroscopy of the works of Rafał Hadziewicz (18031886) from the collection of the National Museum in Kielce, [w:] RAA 2015, 8th Congress on application of raman spectroscopy in art and archeology, 1-5 September 2015, Wroclaw. Book of Abstracts, Wrocław 2015, s. 136137;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Kolorystyka fasad zabytkowych budynków z przełomu XIX i XX wieku Olsztyna i małych miast Warmii i Mazur, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, XLIV, 2013, s. 349378;
  • M. Gołębiowski, E. Doleżyńska-Sewerniak, E. Zygier, Chemical analysis of historic art materials from the National Museum in Krakow with gas chromatography – mass spectrometry (GC-MS), „Spectroscopy Letters”, XLVII, 2014, nr 1, s. 5775;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Wybrane przykłady wystroju kolorystycznego klatek schodowych zabytkowych budynków Olsztyna i małych miast Warmii i Mazur z przełomu XIX i XX wieku, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, LXIV, 2012, nr 12, s. 597616;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, E. Zygier, Dawna Pracownia Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Krakowskich Sukiennicach – historia, metody i materiały konserwatorskie, „Opuscula Musealia”, XX, 2012, s. 7589;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Rysunek wstępny w malarstwie Józefa Szermentowskiego (18331876) na podstawie badań prac artysty w bliskiej podczerwieni, „Wiadomości Konserwatorskie”, 2013, nr 33, s. 6376;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Stolarka okienna zabytkowych budynków z przełomu XIX i XX wieku Olsztyna i małych miast Warmii i Mazur – zarys typologii i kolorystyka, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, LX, 2012, nr 1, s. 89118;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Ważniejsze muza prezentujące kulturę ludową ziem etnograficznych obecnego województwa kujawsko-pomorskiego jako źródło poznania historii i kultury regionu, [w:] Nauczanie historii na miarę XXI wieku. Materiały konferencji naukowo-dydaktycznej, Bydgoszcz, 2011, s. 112130;
  • Z. Rozłucka, E. Doleżyńska-Sewerniak, Zastosowanie mikroskopii fluorescencyjnej UV w poszukiwaniu charakterystycznych cech budowy obrazów olejnych Aleksandra Gierymskiego, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, XXXIX, 2010, s. 3959;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Problematyka konserwatorska barokowego stropu polichromowanego (1660 r.) w kościele greckokatolickim p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Górowie Iławeckim, [w:] Materiały ogólnopolskiej konferencji: „Sztuka Konserwacji”, Muzeum Techniki w Warszawie, Warszawa 13.IV.2009 (artykuł na płycie CD);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Graffiti sztuka ulicy. Wybrane przykłady graffiti toruńskiego, [w:] VIA – architektura, urbanizm, studia. Materiały Instytutu Architektury i Urbanistyki WSG w Bydgoszczy, red. Lech Zimowski, Bydgoszcz 2008, s. 95103;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Impresjonizm Aleksandra Gierymskiego na podstawie konserwatorskich badań obrazu Chłopiec niosący snop, „Ochrona Zabytków", nr 4, 2007, s. 6780;
  • H. Stępień, E. Doleżyńska-Sewerniak, Chłopiec niosący snop Aleksandra Gierymskiego w świetle badań historycznych i interdyscyplinarnych badań konserwatorskich, [w:] Materiały ogólnopolskiej konferencji: „Sztuka Konserwacji", Muzeum Techniki w Warszawie, Warszawa 18.IV.2008 (artykuł na płycie CD);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Rysunek wstępny w obrazach olejnych Aleksandra Gierymskiego przedstawiających architekturę, [w:] VIA – architektura, urbanizm, studia. Materiały Instytutu Architektury i Urbanistyki WSG w Bydgoszczy, red. Lech Zimowski, Bydgoszcz 2007, s. 6979;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, W. Nowik, J. Sanyová, Badania barwników organicznych wchodzących w skład farb laserunkowych obrazów Aleksandra Gierymskiego z lat 18701901, [w:] Badania technologii i technik malarskich, konserwacja dzieł sztuki, kopia, red. Justyna Olszewska-Świetlik, Toruń 2007, s. 222242.
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Painting materials and techniques in Aleksander Gierymski oil painting, [w:] Conference of Conservators and Restorers, Znojmo 46 IX 2007. Book of abstracts, Znojmo 2007, s. 5152.
  • E. Doleżyńska, A. Cupa, Badania obrazów Aleksandra Gierymskiego w bliskiej podczerwieni, „Biuletyn Konserwatorów Dzieł Sztuki”, XVII, 2006, nr 12, s. 211.
  • B. Rouba, E. Doleżyńska, R. Szelwach, J. Arszyńska, Problematyka technologiczna i konserwatorska dzieł malarskich Xawerego Dunikowskiego – na przykładzie sześciu obrazów z Muzeum Narodowego w Warszawie (oddział Królikarnia), „Ochrona Zabytków", 2005, nr 4, s. 4760.

 Abstrakty w materiałach konferencyjnych

  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Malířská technika a materiály dě malíře Alexandra Gierymského, [w:] Sborník z konference konzervátorů a restaurátorů, Znojmo 4. 6. září 2007, Brno: Technické Muzeum, 2006, s. 105, il. XIX;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, A. Klisińska-Kopacz, J. Czop, E. Zygier, P. Frączek, Paleta Rafała Hadziewicza (18031886) na podstawie badań prac artysty z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie i Kielcach, [w:] Analiza chemiczna w ochronie zabytków: XIV konferencja, 45 grudnia 2014, Warszawa, Warszawa: Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, 2014, s. 1820;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Raman spectroscopy of the works of Rafał Hadziewicz (18031886) from the collection of the National Museum in Kielce, [w:] 8th Congress on Application of Raman Spectroscopy in Art and Archaeology, RAA 2015, Wroclaw, 15 September 2015: book of abstracts / [ed. by Monika Czarnecka and Barbara Łydżba-Kopczyńska], Wrocław: Faculty of Chemistry University of Wroclaw, 2015, s. 136.
  • M. Wiśniewski, E. Doleżyńska-Sewerniak, Raman spectroscopy of the works of Szymon Czechowicz (16891775), [w:] 9th International Congress on the Application of Raman Spectroscopy in Art and Archaeology, RAA 2017, Évora, 2427 October 2017. [Évora: Universidade de Évora], 2017, s. [1];
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, M. Sawczak, R. Jedrzejewski, Wstępne badania palety czołowych polskich malarzy tworzących w XVIII wieku, związanych z warsztatem Szymona Czechowicza, z wykorzystaniem przenośnego aparatu XRF, [w:] Analiza chemiczna w ochronie zabytków: XVII konferencja, 78 grudnia 2017, Warszawa, Warszawa: Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, 2017, s. 2829.
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Portrety przypisywane Szymonowi Czechowiczowi w świetle badań konserwatorskich, [w:] Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów: konferencja międzynarodowa, 22 i 23 czerwca 2017 roku w Toruniu: abstrakty konferencji, [Toruń: Katedra Historii Sztuki i Kultury. Uniwersytet Mikołaja Kopernika], 2017, s. 1;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Wybrane zagadnienia z zakresu techniki i technologii Szymona Czechowicza, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty : malarza, rzeźbiarza, architekta...: konferencja naukowa, 19 i 21 października 2017 roku w Toruniu: abstrakty konferencji. [Toruń: Katedra Historii Sztuki i Kultury. Uniwersytet Mikołaja Kopernika], 2017 s. 18;
  • E. Zygier, E. Doleżyńska-Sewerniak, J. Czop , A. Klisińska-Kopacz, M. Misztal, Twórczość portretowa Rafała Hadziewicza (18031886) w świetle badań konserwatorskich, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta... : konferencja naukowa, 19 i 21 października 2017 roku w Toruniu: abstrakty konferencji, [Toruń: Katedra Historii Sztuki i Kultury. Uniwersytet Mikołaja Kopernika], 2017 s. 21;
  • M. Wiśniewski, E. Doleżyńska-Sewerniak, Identification of black pigments of the works of Szymon Czechowicz (16891775), [w:] 3rd International Conference on Innovation in Art Research and Technology INART 2018, Parma, Italy, March 2629, 2018: book of abstract. Carimate; Rastignano: Griffin: Timeo, 2018, s. 117118;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Szymon Czechowicz's palette in the light of interdisciplinary technical investigations, [w:] 7th Meeting X-ray and other techniques in investigations of the objects of cultural heritage, Krakow, 1719 May 2018, [eds.: Alicja Rafalska-Łasocha, Roman Kozłowski], Kraków: Uniwersytet Jagielloński. Wydział Chemii, 2018, s. 4849.
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Zagadnienia z zakresu techniki i technologii Szymona Czechowicza (16891775), [w:] Naukova restavracìâ, ìstorìâ, sučasìst', šlâhi modernìzacìï: naukovì dopovìdì XI Mìžnarodnoï naukovo-praktičnoï konferencìï, (Kiïv, 1114 veresnâ 2018 roku). Č. 1/[vìdpov. za vipusk S. O. Strèl'nìkova]. Kiïv: Nacìonal'nij Naukovo-Doslìdnij Restavracìjnij Centr Ukraïni, 2018, s. 157159;
  • A. Klisińska-Kopacz, M. Sawczak, R. Jendrzejewski, E. Doleżyńska-Sewerniak, Rysunki Szymona Czechowicza w świetle nieinwazyjnych badań konserwatorskich, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., cykl II: konferencja naukowa, 2122 listopada 2019 roku w Toruniu: abstrakty konferencji, Toruń: Wydział Sztuk Pięknych. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2019, s. 7;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, J. Karasiński, Badania stosunków izotopowych ołowiu w próbkach bieli ołowiowej z obrazów Szymona Czechowicza, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., cykl II: konferencja naukowa, 2122 listopada 2019 roku w Toruniu: abstrakty konferencji, Toruń: Wydział Sztuk Pięknych. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2019, s. 13;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Paleta i kolor w malarstwie Szymona Czechowicza oraz twórców jego kręgu, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., cykl III: konferencja naukowa, 78 listopada 2022 roku w Toruniu: abstrakty konferencji, Toruń: Wydział Sztuk Pięknych. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2022, s. 6;
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Uwagi na temat handlu materiałami artystycznymi na ziemiach polskich w XVII stuleciu, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta..., cykl III: konferencja naukowa, 78 listopada 2022 roku w Toruniu: abstrakty konferencji, Toruń: Wydział Sztuk Pięknych. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2022, s. 20.
KONFERENCJE
Referaty zamawiane
Udział w konferencjach na zaproszenie zagranicznych instytucji
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Zagadnienia z zakresu techniki i technologii Szymona Czechowicza (16891775), XI międzynarodowa konferencja naukowo-praktyczna, Konserwacja naukowa. Historia, Nowoczesność, sposób modernizacji, Kijów/Ukraina (1114.09.2018);

Udział w konferencjach na zaproszenie krajowych instytucji

  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Powojenne sgraffita olsztyńskie dzieła, ich twórcy, inspiracje, referat wygłoszony na konferencji Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 r. Kreacja i konserwacja, Warszawa (2425.10.2015);

Udział w konferencjach międzynarodowych

  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Zagadnienia z zakresu techniki i technologii Szymona Czechowicza (16891775), XI międzynarodowa konferencja naukowo-praktyczna, Konserwacja naukowa. Historia, nowoczesność, sposób modernizacji, Kijów/Ukraina (1114.09.2018);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Szymon Czechowicz’s palette in the light of interdisciplinary technical investigations, referat wygłoszony na konferencji 7th Meeting X-ray and other techniques in investigations of the objects of cultural heritage, Krakow (1719.05.2018);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, M. Wiśniewski, Identification of black pigments of the works of Szymon Czechowicz (16891775), udział w sesji posterowej na konferencji 3rd International Conference on Innovation in Art Research and Technology, Parma/Włochy, (2629.03.2017);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, M. Wiśniewski, Raman spectroscopy of the works of Szymon Czechowicz (16891775), referat wygłoszony na konferencji 9th International Congress on the Application of Raman Spectroscopy in Art and Archeology, Évora/ Portugalia (2427.10.2017);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Portrety przypisywane Szymonowi Czechowiczowi w świetle badań konserwatorskich, referat wygłoszony na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (1920.10.2017);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Warsztat Szymona Czechowicza (16891775). Materiały malarskie w twórczości artysty, udział w sesji posterowej na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (1920.06.2017);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, M. Iwanicka, Badania obrazów „Święta Elżbieta" autorstwa Szymona Czechowicza, ok. 1750 r., z kościoła p.w. Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie wielkoformatowym skanerem fluorescencji rentgenowskiej (makro XRF), udział w sesji posterowej na konferencji, Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (1920.06.2017);
  • M. Iwanicka, E. Doleżyńska-Sewerniak, Badania obrazu „Maria Magdalena pod krzyżem" autorstwa Szymona Czechowicza, ok. 1750 r., z kościoła p.w. Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie za pomocą koherencyjnej tomografii optycznej, udział w sesji posterowej na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (1920.06.2017);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Wybrane prace blednie przypisane Szymonowi Czechowiczowi, udział w sesji posterowej na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów”, Toruń/Polska (1920.06.2017);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Nieznane prace Szymona Czechowicza, udział w sesji posterowej na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (1920.06.2017);
  • M. Gołębiowski, E. Doleżyńska-Sewerniak, Badania spoiw w obrazach Szymona Czechowicza za pomocą chromatografii gazowej sprzężonej ze spektrometrią masową (GC/MS), udział w sesji posterowej na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (1920.06.2017);
  • A. Rafalska-Łasocha, M. Grzesiak-Nowak, E. Doleżyńska-Sewerniak, Badania próbek prac malarskich Szymona Czechowicza za pomocą proszkowej dyfrakcji promieniowania rentgenowskiego (XRPD), udział w sesji posterowej na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (1920.06.2017);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, M. Wiśniewski, Raman spectroscopy of the works of Szymon Czechowicz (16891775), udział w sesji posterowej na konferencji Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Toruń/Polska (19-20.06.2017);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Raman spectroscopy of the works of Rafał Hadziewicz (18031886) from the collection of the National Museum in Kielce, RAA 2015, udział w sesji posterowej na konferencji 8th Congress on application of raman spectroscopy in art and archeology, Wrocław/Polska (15.09.2015);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, I. Kalemba, Identification of Prussian blue in the works of Szymon Czechowicz (16981775) by the use scanning electron microscope (SEM-EDS) and electron backscattered diffraction (EBSD), udział w sesji posterowej na konferencji 5th  Meeting  X-ray and other techniques in investigations of the objects of cultural heritage Celebrating the International Year of Crystallography and the 650th Anniversary of Jagiellonian University Krakow, Kraków/Polska (1417.05.2014);
  • A. Rafalska-Łasocha, M. Grzesiak, E. Doleżyńska-Sewerniak, W. Łasocha, X-ray powder diffraction in investigations of yellow earth pigments, udział w sesji posterowej na konferencji 4th Meeting X-ray techniques In investigations of the objects of cultural heritage, Celebrating the 100th anniversary of crystal x-ray diffraction”, Kraków/Polska (1719.05.2012);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Painting materials and techniques in Aleksander Gierymski oil painting, udział w sesji posterowej na konferencji Conference of Conservators and Restorers, Czechy/Znojmo (46.09.2007).

 Udział w konferencjach krajowych

  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Paleta i kolor w malarstwie Szymona Czechowicza oraz twórców jego kręgu, referat wygłoszony na konferencji: Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta... . Cykl III, UMK Toruń (7–8 .11.2022);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Uwagi na temat handlu materiałami artystycznymi na ziemiach polskich w XVII stuleciu, referat wygłoszony na konferencji: Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta... . Cykl III, UMK Toruń (7–8 .11.2022);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, A. Klisińska-Kopacz, M. Sawczak, R. Jendrzejewski, Rysunki Szymona Czechowicza w świetle nieinwazyjnych badań konserwatorskich; referat wygłoszony na konferencji Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta... Cykl II, UMK Toruń (2122.11.2019);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, J. Karasiński, Badania stosunków izotopowych ołowiu w próbkach bieli ołowiowej z obrazów Szymona Czechowicza, referat wygłoszony na konferencji Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta... Cykl II, UMK Toruń (2122.11.2019);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, M. Sawczak, R. Jędrzejewski, Wstępne badania palety czołowych polskich malarzy tworzących w XVIII wieku, związanych z warsztatem Szymona Czechowicza, z wykorzystaniem przenośnego aparatu XRF, udział w sesji posterowej na konferencji Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, XVII, Warszawa (78.12.2017);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Zagadnienia z zakresu techniki i technologii malarstwa Szymona Czechowicza, referat wygłoszony na konferencji Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta...Cykl. I, UMK Toruń (1921.10.2017).
  • E. Zygier, E. Doleżyńska-Sewerniak, J. Czop, A. Klisińska-Kopacz, M. Misztal, Twórczość portretowa Rafała Hadziewicza (18031886) w świetle badań konserwatorskich, referat wygłoszony na konferencji Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta… Cykl II, UMK Toruń (1921.10.2017);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, A. Klisińska-Kopacz, J. Czop, E. Zygier, P. Frączek, Paleta Rafała Hadziewicza (18031886) na podstawie badań prac artysty z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie i Kielcach, referat wygłoszony na konferencji Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Warszawa (0405.10.2015);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Powojenne sgraffita olsztyńskie dzieła, ich twórcy, inspiracje, referat wygłoszony na konferencji Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 r. Kreacja i konserwacja, Warszawa (2425.10.2015);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Dekoracje fasad Starego Miasta w Olsztynie po II wojnie światowej, referat wygłoszony na konferencji Kolor w architekturze historycznej. Cykl I: Wiek XIX i XX, UKW Bydgoszcz (1819.09.2014);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Konserwacja chorągwi nagrobnych J.E. Küchenmeistera v. Sternberg z 1686 roku i J.B. v. Wilmsdorfa z 1711 roku z kościoła parafialnego p.w. Św. Krzyża w Szestnie, referat wygłoszony na konferencji Cywilizacja prowincji Rzeczypospolitej szlacheckiej. Spotkanie II: Nie wszystek umrę. Pamięć zmarłych w kulturze staropolskiej, UKW Bydgoszcz (1718.09.2013);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Wstępne, nieniszczące badania materiałów rysunkowych użytych w szkicach Szymona Czechowicza (16981775), udział w sesji posterowej na konferencji Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Muzeum Techniki, Warszawa (56.12.2013);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Wstępne badania palety Szymona Czechowicza (16981775) za pomocą techniki fałszywych kolorów, energodyspersyjnej mikroanalizy rentgenowskiej z zastosowaniem mikrosondy elektronowej (SEM-EDS) i przenośnego spektrometru XRF udział w sesji posterowej na konferencji Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Warszawa (56.12.2013);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, E. Zygier, Materiały artystyczne i konserwatorskie z dawnej Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej w Krakowskich Sukiennicach, referat wygłoszony na konferencji Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX i XX wieku. Konserwacja i restauracja, UMK Toruń (1819.10.2012);
  • A. Rafalska-Łasocha, M. Grzesiak, E. Doleżyńska-Sewerniak, W. Łasocha, Dyfraktometria proszkowa w badaniach żółtych pigmentów ziemnych, udział w sesji posterowej na konferencji 54 Konwersatorium Krystalograficzne we Wrocławiu, Wrocław (57.07.2012);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Badania autentyczności obrazów przypisywanych Aleksandrowi Gierymskiemu (18501901), udział w sesji posterowej na konferencji Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Warszawa (67.12.2012);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Matka Boska z Dzieciątkiem z Białobrzegów w świetle interdyscyplinarnych badań konserwatorskich, udział w sesji posterowej na konferencji Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Warszawa (67.12.2012);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Analiza składu pigmentowego malarstwa olejnego i akwarelowego Józefa Szermentowskiego, udział w sesji posterowej na konferencji Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Warszawa (67.12.2012);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Analiza składu pigmentowego malarstwa akwarelowego Józefa Szermentowskiego z lat 18521868, udział w sesji posterowej na konferencji Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX i XX wieku, Konserwacja i restauracja, UMK Toruń (1819.10.2012);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, E. Bożejewicz, Stolarka okienna z przełomu XIX i XX wieku, udział w sesji posterowej na konferencji Sztuka Konserwacji, Muzeum Techniki, Warszawa (2122.04.2010);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Graffiti sztuka ulicy. Wybrane przykłady graffiti toruńskiego, referat wygłoszony na konferencji VIA-Architektura, IV Konferencja Dydaktyczno-Naukowa ARS-Architektura-Urbanizm-Studia, WSG Bydgoszcz (15.01.2009);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Problematyka konserwatorska barokowego stropu polichromowanego (1660 r.) w kościele greckokatolickim p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Górowie Iławeckim, referat wygłoszony na konferencji Sztuka Konserwacji, Muzeum Techniki, Warszawa (13.04.2009);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Konserwacja późnorenesansowych ław kolatorskich z Kościoła p.w. Św. Krzyża w Szestnie, udział w sesji posterowej na konferencji Sztuka Konserwacji, Muzeum Techniki, Warszawa (13.04.2009);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Z. Rozłucka, Poszukiwanie charakterystycznych cech budowy obrazów olejnych Aleksandra Gierymskiego z zastosowaniem mikroskopii fluorescencyjnej, udział w sesji posterowej na konferencji Sztuka Konserwacji, Muzeum Techniki, Warszawa (1916.05.2008);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, H. Stępień, Chłopiec niosący snop Aleksandra Gierymskiego w świetle badań historycznych i interdyscyplinarnych badań konserwatorskich, referat wygłoszony na konferencji Sztuka Konserwacji, Muzeum Techniki, Warszawa (18.04.2008);
  • E. Doleżyńska-Sewerniak, Rysunek wstępny w obrazach olejnych Aleksandra Gierymskiego przedstawiających architekturę, referat wygłoszony na konferencji III Konferencja Dydaktyczno-Naukowa ARS-Architektura-Urbanizm-Studia, WSG Bydgoszcz (15.01.2008);
  • E. Doleżyńska, A. Cupa, Badania obrazów Aleksandra Gierymskiego w bliskiej podczerwieni, referat wygłoszony konferencji, Konserwacja Zabytków – Studia i Praktyka, VII, UMK Toruń (09.2005);
  • B. Rouba, E. Doleżyńska, R. Szelwach, Problematyka technologiczna i konserwatorska dzieł malarskich Xawerego Dunikowskiego – na przykładzie sześciu obrazów z Muzeum Narodowego w Warszawie (oddział Królikarnia), referat wygłoszony na XVI Spotkania Warsztatowe Konserwatorów Dzieł Sztuki, MNW, Warszawa (6.05.2004);
  • E. Doleżyńska, D. L. Wójcik, Zagadnienia ikonograficzne i technologiczno-konserwatorskie płaskorzeźby „Zabójstwo Abla” z Muzeum Zamkowego w Malborku, referat wygłoszony na konferencji, Konserwacja Zabytków – Studia i Praktyka, VI, UMK Toruń (2627.02.2004);
  • E. Doleżyńska, Warsztat malarski w obrazach Aleksandra Gierymskiego, referat wygłoszony na konferencji Konserwacja Zabytków – Studia i Praktyka, V, UMK Toruń (2022.02.2003).

 GRANTY

  • Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami, w 2021 roku na realizację tematu: Warsztat artysty malarza w rzeczypospolitej w XVIII wieku: paleta.
  • Projekt  Polskiego Konsorcjum dla Badań nad Dziedzictwem Kulturowym W-RIHS.pl pt. Warsztat artysty malarza w Rzeczypospolitej w dobie późnego baroku: spoiwa malarskie, kierownik: dr Ewa Doleżyńska-Sewerniak; koordynator, kierownik naukowy dr Barbara Łydżba-Kopczyńska, UWr.
  • Projekt Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pt. Dokumentacja i badania obrazów przypisywanych Szymonowi Czechowiczowi z lwowskich zbiorów muzealnych, lata 20182019, w ramach programu „Ochrona polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą”, główny wykonawca dr E. Doleżyńska-Sewerniak;
  • Grant Narodowego Centrum Nauki pt. Warsztat Szymona Czechowicza (16891775). Materiały malarskie i technika w twórczości artysty, lata 20142017, kierownik projektu dr E. Doleżyńska-Sewerniak;
  • Grant wewnętrzny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (badania własne), p.t. Zagadnienia techniki i technologii malarstwa Józefa Szermentowskiego, 2012 rok, kierownik projektu dr E. Doleżyńska-Sewerniak;
  • Grant wewnętrzny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (badania własne), p.t. Badania palety autora barokowego stropu w dawnym kościele ewangelickim (obecnie cerkwi obrządku grekokatolickiego p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego) w Górowie Iławeckim, 2010 rok, kierownik projektu dr E. Doleżyńska-Sewerniak;
  • Grant KBN (badania własne), p.t. Zagadnienia techniki i technologii malarstwa Aleksandra Gierymskiego, 20042006, nr H01E 030 28, kierownik projektu mgr E. Doleżyńska.

 ORGANIZACJA KONFERENCJI

Konferencje międzynarodowe

  • Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Cykl. I. Kierownik naukowy: dr hab. Ryszard Mączyński, prof. UMK, dr Ewa Doleżyńska-Sewerniak, pozostali członkowie Komitetu organizacyjnego: prof. dr hab. Irena Kossowska, dr Katarzyna Krupska, dr Przemysław Waszak, dr Emilia Ziółkowska. Jednostka organizująca: Katedra Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Miejsce i data: UMK Toruń, 2206.2017;

Konferencje krajowe

  • Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta… III. Kierownik naukowy: dr Ewa Doleżyńska-Sewerniak, pozostali członkowie Komitetu organizacyjnego: dr hab. Ryszard Mączyński, prof. UMK; Prof. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz; prof. dr. hab. Irena Dżurkowa-Kossowska; dr hab. Jacek Tylicki, prof. UMK; dr Emilia Ziółkowska; dr Przemysław Waszak. Jednostka organizująca: Katedra Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Miejsce i data: UMK Toruń, 7–8.11.2022;
  • Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta… II. Kierownik naukowy: dr Ewa Doleżyńska-Sewerniak, pozostali członkowie Komitetu organizacyjnego: dr hab. Ryszard Mączyński, prof. UMK; Prof. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz; prof. dr. hab. Irena Dżurkowa-Kossowska; dr hab. Jacek Tylicki, prof. UMK; dr Katarzyna Krupska; dr Emilia Ziółkowska; mgr Szymon Owsiański. Jednostka organizująca: Katedra Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Miejsce i data: UMK Toruń, 2122.11.2019;
  • Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta… Kierownik naukowy: dr hab. Ryszard Mączyński, prof. UMK, dr Ewa Doleżyńska-Sewerniak, pozostali członkowie Komitetu organizacyjnego: dr. hab. Irena Dżurkowa-Kossowska, prof. UMK, dr hab. Jacek Tylicki, prof. UMK, dr Katarzyna Krupska, dr Emilia Ziółkowska, mgr Monika Stecyk. Jednostka organizująca: Katedra Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Miejsce i data: UMK Toruń, 1910.2017;
  • Organizacja konferencji pt. Kolor w architekturze historycznej. Cykl I: XIX, XX wiek, Bydgoszcz, 1809.2014;
  • Udział w komitecie organizacyjnym konferencji pt. Ikonografia polskiego malarstwa religijnego czasów rozbiorowych organizowanej w Bydgoszczy w dn. 1609.2014.

 RECENZJE

  • Recenzje artykułów dla czasopism naukowych „Roczniki Muzeum Narodowego w Krakowie. Seria Nowa”, „Color Research and its Application”, Studies in Conservation, 2019 rok;
  • Recenzja wydawnicza artykułu pt. Przysięga Tadeusza Kościuszki ‒ obraz Michała Stachowicza z dekoracji katafalku przywódcy insurekcji - analiza i konserwacja dzieła dla wydawnictwa Muzeum Narodowego w Krakowie - „Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie”, 2017 rok;
  • Recenzja wydawnicza artykułu pt. Badania zapraw w obrazach sztalugowych przy pomocy rentgenowskiej dyfraktometrii proszkowej (XRDP) dla wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego - „Opuscula Musealia", 2015 rok;
  • Recenzja wydawnicza artykułu Chłopiec z fujarką Wojciecha Weissa dla kwartalnika „Ochrona zabytków", wydawanego przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, 2015 rok;
  • Recenzja wydawnicza katalogu wystawy organizowanej przez Muzeum Narodowe w Krakowie pt. Sławny – nieznany? Maksymilian Gierymski: dzieła – inspiracje – recepcja, [Famous, but Unknown? Maksymilian Gierymski: works – inspiration – reception], Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, 25.IV–10.VII.2014 roku, Exhibition Catalogue National Museum, Kraków April 25th – August 10th 2014, Kraków 2014;
  • Recenzja wydawnicza artykułu Obraz Ruiny willi rzymskiej Henryka Siemiradzkiego w świetle ostatnich badań dla kwartalnika „Ochrona zabytków", wydawanego przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, 2014 rok;
  • Ekspert zewnętrzny Narodowego Centrum Nauki w konkursie OPUS w 2012 roku.

 Wybrane prace badawcze 

 

 

 Warsztat artysty okladka.JPGPlakat.jpg

 

Katedra Historii Sztuki XX w.
w Europie Środkowej i na Emigracji